Annons
Annons

Se övningsvideo för omvänd pec deck här

Omvänd pec deck

Muskelgrupper och syfte

Omvänd pec deck fokuserar på de mindre musklerna. Övningen stimulerar baksida axlar samt delar av ryggens mittre parti. Övningen rekommenderas alltså om man vill isolera vissa muskler och bara fokusera på dem. Den ger inte en genomgående axelträning.

Vill man däremot överlag bygga större axlar, räcker det inte bara att köra denna övning. Det är då viktigt att se till att ha ett genomgående axelschema. Du kan hitta inspiration till detta bland våra axelövningar i övningsbanken.

Få våra senaste övningar, recept och nyheter till din mejl:
https://www.muscles.se/nyhetsbrev/

Utförande Omvänd Pec Deck

För att utföra en omvänd pec deck, sätt dig i Pec Deck-maskinen men med ansiktet inåt, alltså baklänges mot vad du brukar. Greppa handtagen antingen med tummen uppåt eller tummen utåt, med lätt böjda armbågar för att möjliggöra pressen bakåt. Sitt rak i ryggen.

Dra ihop skulderbladen och dra samtidigt ut och isär handtagen. Håll en sekund i ytterläget där du känner att skulderbladen nästan kläms och släpp därefter tillbaka kontrollerat. Upprepa därefter övningen och tänk på tekniken. Viktigt att övningen utförs kontrollerat för att fokusera på rätt muskelgruppen som ju faktiskt är fokusen i denna övning.

Tips

Sträva efter bra hållning och en rak och neutral ryggrad. Låt inte axlarna åka upp mot öronen, utan håll dem nere.

Gillar du inte att köra i maskin och föredrar fria vikter, kan du istället köra omvända hantelflyes.

Se alla våra övriga axelövningar

Annons

Muskelkarta

omvänd pec deck muskelkarta

Alternativa övningar

Annons