Annons
Annons

Step-ups

Muskelgrupper och syfte

Step-ups är en grym övning för framsida lår, men används också väldigt ofta i träningsprogram som fokuserar på en fast rumpa. Detta förutsätter självklart att du utför övningen tekniskt korrekt.

Utförande Step-ups

Välj en lämplig vikt i antingen hantlar, skivstång eller kettlebells. Ställ dig bakom en plan upphöjning, t.ex. en lägre bänk eller bänk avsedd för step-ups. Hemma kan du utföra övningen på en pall eller en stol. Kliv upp på  bänken där du har vikten med ena benet. Det andra benet ska vara fritt och endast användas för att balansera, det ska alltså hänga rakt. När du är uppe, spänn extra i sätesmuskeln för extra effekt. Stig sedan ner från bänken och upprepa övningen med det andra benet.

Tips

Step-ups kräver en viss balansförmåga från utövaren. Ta aldrig en för hög bänk eller för mycket vikt. Se till att bänken är stabil och att du hanterar vikten du valt. Ta alltid det säkra för det osäkra!

Gå inte som du går i en trappa, utan sträck ordentligt och böj knät när du kliver upp ordentligt. Tänk dig som att du skulle utföra charader för att visualisera hur man kliver upp på något.

Se alla våra benövningar

Utförande och muskelkarta

step-ups utförande                           step-ups muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons