Annons
Annons

Se övningsvideo för skivstångscurl här

Skivstångscurl

Muskelgrupper och syfte

Skivstångscurl eller bicepscurl med skivstång är en perfekt övning om man verkligen vill ta i. Många nybörjare söker sig till armövningar som pumpar biceps och skivstångscurl är en av dem. Den passar sig definitivt för de som vill bygga större och starkare biceps. Båda delarna av biceps stimuleras vid bicepscurl med skivstång och du får dessutom sträcka ut handlederna lite extra när du återgår till startpositionen.

Utförande

Välj en lämplig skivstång med passande vikt och ta tag i stången med ett underhandsgrepp (handflatorna från kroppen i utgångsläget) och cirka axelbrett avstånd mellan händerna. Du kan variera bredden för att fokusera olika på de två huvudmusklerna i biceps.

“Curla” upp stången mot överkroppen och låt armbågarna vara stabiliserade längs överkroppen. Du lyfter hela vägen till stången är under hakan eller armarna helt böjda. Det är främst underarmarna som ska omfattas av rörelsen. Återgå sedan till utgångsläget och upprepa övningen igen.

För att variera övningen och köra mer av en pumpvariant, sträcker du inte ut armarna helt efter att du lyft. På så sätt håller du muskeln spänd under hela skivstångscurlen och ökar på så sätt muskeltillväxten.

Tips

Utför din skivstångscurl kontrollerat för att stimulera biceps så mycket som möjligt. Håll hela kroppen stabiliserad under övningens gång och lyft inte genom att gunga upp vikten med resten av kroppen.

Har du svårt att stå med ryggen rak och kroppen still? Testa att stå med ryggen mot en väg för att få ut maximal effekt av skivstångscurlen.

Annons

Utförande och muskelkarta

skivstångscurl bicepscurl med skivstång utförande                     skivstångscurl bicepscurl med skivstång muskelkarta

Alternativa övningar

Annons