Annons
Annons

Raka pullovers med stång

Muskelgrupper och syfte

Raka pullovers med stång är en effektiv övning som tränar både bröstmuskeln och övre rygg samtidigt. Övningen stärker den breda ryggmuskeln, bröstmuskeln, skulderstabilisatorn och överarmssträckaren. För fler övningar som tränar övre rygg, kolla in vår övningsbank.

Utförande Raka pullovers med stång

Ta en skivstång med lämpliga vikter. Börja med lätta vikter för att känna av övningen och dess tyngd. Sätt dig sedan på bänken och ha vikten i knät. Lägg dig sedan ner och lyft upp vikten till startposition.

Släpp sakta tillbaka skivstången bakåt och behåll dina raka armar hela vägen. När du kommit i position så att skivstången ligger parallellt med övriga kroppen lyfter du tillbaka vikten i en kontrollerad rörelse.

Tips

Släpp aldrig vikten okontrollerad bakåt, utan använd musklerna ordentligt för att sänka den kontrollerat. Glöm inte att behålla din raka armar hela vägen. Klarar du inte av att utföra hela rörelseutslaget, är det bättre att du gör rörelsen kortare, men fortfarande behåller raka armar.

Se alla ryggövningar på:
https://www.muscles.se/ovningar/ryggovningar/

Utförande och muskelkarta

Raka pullovers med stång utförande           Raka pullovers med stång muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons