Annons
Annons

Skiftande hantelcurl

Muskelgrupper och syfte

Skiftande hantelcurl stimulerar biceps och hjälper dig att bygga större armar. Trots att triceps står för den största muskelmassan i armen, kan träning av biceps också hjälpa till med ett ökat omfång och speciellt med en jämn definition av dina armar. Armövningen är en isolationsövning för biceps och är mångas favorit på gymmet!

Utförande Skiftande hantelcurl

För att utföra skiftande hantelcurl fattar du tag i två passande hantlar och sätt dig ner på en lutande bänk. Du kan även sitta på en bänk som är rak, eller utan ryggstöd, vi föredrar dock denna startposition. På en lutande bänk är det lättare att släppa ner underarmen till en fullt utsträckt startposition. Rotera ut underarmen så att du sitter med lillfingret mot bänken och tummen i en rak linje utåt. Aktivera bålen och brösta upp.

Börja med att lyfta upp den ena hanteln från startposition i en kontrollerad rörelse. Lyft vikten utan att gunga den i starten. Böj armen till full böjning, men bibehåll tummen och lillfingret i samma position, samt greppet stabilt. Stanna i topp läget och spänn till biceps i ungefär en halv sekund innan du långsamt börjar röra dig neråt till startpositionen. Lyft därefter upp den andra hanteln med samma rörelse och upprepa till du nått önskat antal reps.

Tips

Släng inte upp hantlarna. Övningen ska ske kontrollerat och det är väldigt viktigt att ständigt ha kontakt med muskeln.

Det finns många som gör misstag under hantelcurl och det är viktigt att man är uppvärmd innan man kör igång med bicepsövningar då de är direkt kopplade till axelleden. Alltså, för att undvika skador, se till att vara uppvärmd.

Många har för vana att använda alltför tunga vikter vid alla sorters curlar. Problemet är att man då inte alls får lika bra resultat som om man tränar med lite lättare vikter och utför övningen i fullt rörelseutslag. Använder du för tunga hantlar, gungar du oftast igång övningen och orkar inte heller böja armen till fullo – du får på så sätt inte lika effektiva resultat. Många orkar inte heller hålla tillbaka i den excentriska fasen och släpper helt på hållningen. Undvik detta och jobba dig upp i vikt, istället för att försöka maxa från början.

Se alla våra armövningar:

Utförande och muskelkarta

Skiftande hantelcurl                   

Annons