Annons
Annons

Se övningsvideo för situps med klapp här

Situps med klapp

Muskelgrupper och syfte

Situps med klapp, eller situps i par, är ett roligare alternativ till dina traditionella situps och en riktigt effektiv magövning. Dels är det kul i sig att träna med andra, dessutom kan man pusha varandra till att ta i mer än vanligt. Situpsövningen tränar magens raka muskler samt magens sidomuskulatur, tack vare rotationen när man klappar motsatta händer mot varandra i toppläget.

Utförande Situps med klapp

Lägg er på rygg med benen böjda 90 grader och fotsulorna i golvet. Kroka ihop fötterna och underben för stöd. Händerna mot tinningarna.

Tryck ner ländryggen i golvet, andas in i magen och spänn magmusklerna och hela bålen. Dra er upp med hjälp av magmusklerna och rotera fram armen och klappa ihop motsatt hand med varandra. Sänk därefter kontrollerat tillbaka till utgångspositionen.

Tips

Som i traditionella situps, ska man i situps i par, sträva efter att hålla överkroppen så rak som möjligt. Krumma den inte alltför mycket, eftersom du då kommer att dra med axlar och händer istället för att lyfta med magmusklerna. Många lyfter också rumpan för att “ta sats” innan lyften. “Limma fast” rumpan mot marken och rör den inte därifrån överhuvudtaget under övningens gång. Släpp inte ländryggen från marken när du återgår till bottenläget. Övningen får inte kännas i ryggen, vilket ofta betyder att magmusklerna är för trötta eller för svaga.

Annons

Muskelkarta

situps med klapp/situps i par muskelkarta

Alternativa övningar

Annons