Annons
Annons

Shrugs med hantlar

Muskelgrupper och syfte

Det är sällan vi tränar kappmuskeln separat, men detta är en utmärkt övning för just det. Shrugs med hantlar ger dig starkare nackmuskulatur och du kan även köra den med skivstång i övningen “shrugs”.

Trapezius, eller trapsen, är en av musklerna som är viktigt för skallens stabilitet och att vara stark i just den muskeln kan därför gynna många. Utöver detta, kopplar man in trapezius i många styrkeövningar så som marklyft och bänkpress. Är dina traps för svaga, kan du inte utföra dessa övningar lika effektivt som du skulle ha kunnat med starka traps. Med dagens stillasittande livsstil och ökade fall av ”mobilnacke”, kan det också vara smart att köra shrugs för att förbättra sin generella hållning.

Utförande Shrugs med hantlar

Stå upp, fatta hantlarna och låt händerna hänga längs med kroppen kroppen. Aktivera bålen för att försäkra dig om att du har bra hållning.

Lyft nu axlarna upp mot öronen och sedan bak mot ryggen. Håll kvar 1-2 sekunder och släpp därefter kontrollerat tillbaka till startposition.

Tips

Kom ihåg att övningen kan genomföras med start framför eller bakom kroppen.

Att titta uppåt kan öka muskelsammandragningen eftersom trapsen styr skallens rörelse. Du ska däremot utföra detta väldigt lugn och kontrollerat, för att undvika att skada nacken. Lyft inte med biceps och ryck inte överdrivet, då ingen bryr sig om hur många shrugs du kan göra. Rör inte heller huvudet framåt såsom du utför axellyftet eftersom nacken då kan sättas i en felaktig position som kan leda till skador. Summa summarum: utför övningen rätt för bästa resultat.

Se alla våra övriga axelövningar

 

Utförande och muskelkarta

Shrugs med hantlar                  Shrugs med hantlar muskelkarta

Annons