Annons
Annons

Ringrodd

Muskelgrupper och syfte

Ringrodd, eller rodd i ringar, är en perfekt övning för att stärka axlar och rygg. Utöver detta är ringrodd ett utmärkt alternativ för dig som vill bättra på din generella hållning. Ryggövningen stärker mitten av rygg, samt axlarna och bålen.

Rodd kan göras på många sätt. Sittande, stående, i en kabelmaskin, med gummiband eller i en roddmaskin. Ringrodd är mycket vanligt i Crossfit. Övningen kan dock utföras av både nybörjare och erfarna styrketränare, så länge man kan hålla kroppen i en rak linje.

Utförande Ringrodd

Greppa ringarna och häng under dem med raka armar. Fötterna i golvet  med hälarna i golvet och raka ben. För en lättare variant, håll benen böjda och i golvet. Håll kroppen i en rak linje under hela utförandet.

Dra ihop skulderbladen och dra dig uppåt tills tummarna nuddar bröstet. Håll en sekund i toppläget och sänk kontrollerat ner igen till raka armar utan att släppa isär skulderbladen förrän armarna är raka igen.

Tips

Vill du öka motståndet kan du placera fötterna på en bänk eller pall. Då kommer övningen också att ta mer i bålen då du måste hålla den spänd för att kroppen ska vara i en rak linje.

Se alla ryggövningar på:
https://www.muscles.se/ovningar/ryggovningar/

Muskelkarta

ringrodd rodd i ringar muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons