Annons
Annons

Raka marklyft

Muskelgrupper och syfte

Raka marklyft är en variant av det traditionella marklyftet som tränar stora delar av din baksida. Till skillnad från marklyft, utförs raka marklyft med nästintill raka ben. Eftersom de raka benen begränsar framsida lårs del i övningen, kan man isolera belastningen till baksida lår och sätesmuskeln. Undvik att spänna knäna när benen är raka. Det är okej om de böjs lite och det är bra för att undvika översträckning av leden.

Utförande Raka marklyft

Ställ dig bakom stången med höftbred stans. Om du har god rörlighet i dina hamstrings kan det vara en fördel att stå på en låda för att kunna komma djupare innan vikterna nuddar golvet. Fatta skivstången axelbrett eller så att händerna kan löpa fritt utanför knäna. Om greppmuskulaturen sviker kan man greppa stången med växelvis grepp, dvs. ena handen med handflatan mot dig och andra med handflatan från dig.

I utgångspositionen ska benen vara lätt böjda och tyngden ligga på hälarna. Spänn upp ryggen och sug in naveln så att ryggens linje är neutral. Tänk också på att hela foten ska vara i marken och att även nacken ska vara en naturlig förlängning av den neutrala ryggraden.

Tips

Kom ihåg att hålla ryggens linje neutral under hela rörelsen och ha tyngden på bakre delen av foten. Ju rakare ben du har, desto mer belastas baksida lårmusklerna och tvärtom.

Se alla våra benövningar

Muskelkarta

raka marklyft muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons