Annons
Annons

Se övningsvideo för push press här

Push press

Muskelgrupper och syfte

Push press är lik militärpress, förutom att du här använder benen och resten av kroppen för att pressa upp stången. Många tycker att push press är en rolig övning och det är lätt att öka på med vikter, eftersom man använder hela kroppen för att driva upp skivstången över huvudet.

Utförande Push press

Kliv in under stången och greppa den lite bredare än axelbrett. Skjut in armbågarna under stången så den vilar på framsidan av axlarna och kliv ut till position. Fötterna axelbrett och lätt utåtroterade med tyngden mitt på eller lite bak mot hälen. Neutral, aktiv bål.

Fäll ner armbågarna så de pekar snett utåt/nedåt och stäng handen så gott det går. Skjut bak hakan (tänk att du ska få en ”dubbelhaka”. Tryck knäna utåt och böj lätt på benen för att komma ner i ansats. Nästan som när du ska göra ett upphopp, fast endast cirka en decimeter. Överkroppen skall alltid vara helt vertikal, tippa inte framåt och spänn bålen för att orka detta! Vänd rörelsen, spänn rumpan och magen och skjut explosivt ifrån med benen och pressa upp stången på raka armar över huvudet. Axlarna ska även i toppläget vara lätt nedåt, såsom under hela rörelsen.

Tips

Se till att ha en upprätt överkropp och tyngden mitt på foten eller bak mot hälen i ansats och frånskjut. Använd hela kroppen i denna övning. Push press är en bra lärare i hur man använder hela kroppen för att utföra just pressmomentet.

Se alla våra benövningar

Annons

Muskelkarta

push press muskelkarta

Alternativa övningar

Annons