Annons
Annons

Preacher curl

Muskelgrupper och syfte

Preacher curl är en väldigt bra bicepsövning som verkligen isolerar dina bicepsmuskler. Jämför med andra friare curlövning så är det svårt att fuska i denna övning eftersom du varken kan gunga upp vikten eller flytta dina armbågar.

Du kan även köra dina preacher curls på en lutande vanlig bänk med en arm i taget. Du använder då en hantel istället för en skivstång.

preacher curl

Utförande Preacher curl

Använd en z-stång eller en rak skivstång och lägg på en vikt som du har kontroll över. Justera sätet och luta dig fram över stödet så att dina armhålor ligger tryckta mot toppen av stödet. Du ska absolut inte ha luft mellan armhålorna och stödet för då är det enkelt att gunga upp vikten med kroppen vilket vi inte vill. När armhålorna och dina triceps ligger pressade mot stödet så har du isolerat dina biceps. Behåll denna position genom hela övningen. Det är endast dina underarmar som ska åka upp och ned och dina armbågar ska inte röra sig utåt i sidled. Fatta stången axelbrett med ett underhandsgrepp.

Lyft stången långsamt hela vägen upp tills dess att du inte kan böja armarna mer. Lyft inte upp dina armbågar ifrån stödet för då lyfter du med axlarna, armbågarna ska hela tiden ligga pressade mot stödet. När du kommit hela vägen upp så pressar du ihop dina biceps nån sekund innan du långsamt sänker stången hela vägen ned igen. I bottenläget kommer du att vara som svagast så var noggrann med att använda vikter som du klarar av.

Tips

  • Använd inte för mycket vikt
  • Se till att dina armhålor ligger pressade mot stödet
  • Gunga inte med överkroppen. Det är endast dina armar som ska jobba
  • Håll emot på vägen ned, det ska ta ca 3-4 sekunder att sänka stången
  • Lyft inte upp dina armbågar ifrån stödet, de ska ligga pressade emot hela tiden

Se alla våra armövningar:

Utförande och muskelkarta

Preacher curl biceps preacher curl

Annons