Annons
Annons

Lutande bänkpress

Lutande bänkpress är en fantastik övning för övre delen av bröstet men var noggrann med att inte koppla in axlarna för mycket
Lutande bänkpress är en fantastik övning för övre delen av bröstet men var noggrann med att inte koppla in axlarna för mycket

Förberedande

Lutande bänkpress eller snedbänk är en av de bästa övningarna för att träna övre delen av dina bröstmuskler. Lutningen på bänken gör att belastningen av stången hamnar högre upp på bröstet men det får inte bli för mycket lutning för då kopplas främre delen av våra axelmuskler in och det vill vi inte. Vi rekommenderar att ni kör ca 30 till 45 graders vinkel på den lutande bänken. Sätt i båda fötterna ordentligt i marken, ha rumpan tryckt mot bänken men det är ok att svanka något. En oerhört viktig detalj är att dra ihop skulderbladen mot varandra och pressa dem något snett nedåt. Detta gör att våra axlar dras bakåt och belastningen på dem bli mindre när vi gör lyftet vilket gör att bröstet får arbeta mer och det vill vi!

Utförande

Lyft av stången från ställningen och sänk den långsamt ned mot övre delen av bröstet, lite högre upp än vanlig bänkpress men inte för högt. Det ska ta ca 2-3 sekunder att sänka stången helt ned till bröstet så att den excentriska fasen av lyftet blir så effektiv som möjligt. Pressa sedan mer explosivt upp stången så att armarna blir utsträcka, det ska ta ca 1 sekund att tryck upp stången. Vila inte med utsträckta armar utan vänd direkt och för stången långsamt nedåt igen.

Kom ihåg

  • Dra ihop skulderbladen, jätteviktigt för att inte föra över lyftet till axlarna.
  • Ju mer lutande bänk ni kör desto mer kommer axlarna in i bilden. Kör ni på 45 graders vinkel så måste ni vara extra uppmärksamma på att axlarna dras bakåt innan lyftet
  • Tryck inte upp och fram axlarna när ni blir trötta utan ha dem dragna bakåt genom alla reps
  • Smalare grepp gör att ni tränar mer av den inre delen av bröstet samt triceps.
  • För inte stången till haken utan låt den landa på övre delen av bröstet. Högre upp än vanlig bänkpress men inte för högt.

Se alla våra bröstövningar

 

Utförande och muskelkarta

Annons