Annons
Annons

Se övningsvideo för latsdrag här

Latsdrag

Muskelgrupper och syfte

Latsdrag är en övning som tränar främst övre rygg och biceps. I sitt utförande liknar den chins, men latsdrag utförs i en maskin. Om du har svårt för chins eller väger för mycket för att utföra dem, kan latsdrag vara ett alternativ som dels hjälper dig bli duktigare på chins eller få träning i nästan samma muskler. Se dem som steg 1 i din chinsträning och ett sätt att bättra dig på dragövningen.

Utförande

Sätt dig på maskinen som är avsedd för latsdrag. Se till att bänkdynan och benstödet till en höjd som passar dig. Ställ dig upp och ta tag i stången med ett brett överhandsgrepp och sätt dig ner.

Härifrån drar du stången nedåt tills den är under din haka eller vidrör övre bröst. Du bör luta överkroppen svagt bakåt (cirka 30 grader) men väldigt kontrollerat. Gunga alltså inte i överkroppen. Återgå sedan tills armarna är utsträckta och upprepa övningen.Tänk på att alltid hålla skulderbladen ihop och nedåt. Axlarna kan följa med uppåt när du är i startposition men i resten av övningen ska de vara stabiliserade och kontrollerade.

Tips

Du kan utföra övningen med olika handtag. Välj bland rak stång, neutralt grepp, V-handtag, rak stång. Du kan också alternera ditt grepp för att variera stimuleringen. Du kan köra med ett pronerat grepp, handflatorna ifrån dig, eller ett supinerat grepp, handflatorna emot dig.

Du kan även variera mellan smala, mellan och breda latsdrag för att få olika sorters träning. Breda är större än axelbrett, mellan axelbrett, och smala, smalare än axelbrett.

Kläm åt ryggmusklerna när du når läget då du håller full kontraktion för extra stimulans. Håll överkroppen i samma position under hela rörelsen förutom när du lätt böjer dig bakåt. Fokusera på att röra armarna och jobba med ryggen – inte med axlarna.

Se alla ryggövningar på:
https://www.muscles.se/ovningar/ryggovningar/

Annons

Utförande och muskelkarta

latsdrag utförande                     latsdrag muskelkarta

Alternativa övningar

Annons