Annons
Annons

Koncentrationscurl

Muskelgrupper och syfte

Koncentrationscurl är en isolationsövning för biceps. I övningen rör du egentligen bara underarmen medan överarmen är isolerad mot insida lår. Man isolerar biceps för att öka nedbrytningen i muskeln, som därefter leder till muskeltillväxt i återhämtningsfasen. Armövningen rekommenderas för de som vill ha större och starkare biceps.

Utförande Koncentrationscurl

För att utföra en bra koncentrationscurl sätter du dig ner på långsidan av en bänk med brett avstånd mellan fötterna och en hantel i ena handen. Placera baksidan av din högra överarm mot insidan av ditt högra lår. Rotera handflatan så att den är riktad från ditt lår. Placera armbågen till handen som håller hanteln mot motsvarande ben. I startpositionen ska din överarm hållas rak och med hanteln hängandes mellan benen.

Lyft långsamt upp hanteln i en vridande rörelse tills handflatan pekar mot axeln i toppositionen. Se till att hålla överarmen isolerad och bara lyfta underarmen när du lyfter hanteln. Stanna i toppläget i en halvsekund och spänn till biceps maximalt. Gå därefter tillbaka i till startpositionen i en excentrisk rörelse på 2-3 sekunder. Upprepa därefter övningen tills du uppnått önskat antal reps. Se till att tempot är kontrollerat så att muskeln hela tiden får kontakt under hela övningen.

Tips

Stöd armbågen mot insidan av knät ordentligt, håll överarmen isolerad och ett långsamt tempo är nyckeln till bra muskelkontakt.

Tänk på att inte välja en för tung hantel från början. Du vill inte gunga igång rörelsen och inte heller köra bara delar av rörelseutslaget. Kör med en lättare vikt som du orkar i några reps för att utföra övningen i fullt rörelseutslag och slutligen få bättre resultat.

Se alla våra armövningar:

 

Utförande och muskelkarta

koncentrationscurl                    

Annons

Relaterade övningar

Annons