Annons
Annons

Kabelpress/Tricepsextensions

Muskelgrupper och syfte

Kabelpress eller tricepsextensions tränar triceps och bukmusklerna. Den här effektiva armövningen bidrar till större, starkare och mer definierade armar. Alla vill väl ha snygga armar? Triceps utgör 2/3 av armmuskulaturen och därför behöver den extra kärlek på gymmet!

Utförande Kabelpress/Tricepsextensions

Välj en lämplig vikt för din kabelpress. Spänn magen och håll din rygg rak. Överdriv inte med vikten då det ökar skaderisken avsevärt. Få först in tekniken och öka därpå med tyngden. Du får absolut ingen effekt när du är skadad, så undvik det.

Vänd dig ifrån kabelmaskinen och håll repet/kablarna ovanför huvudet. Luta dig något framåt och sträck ut armarna tills de är helt utsträckta. Gå sedan tillbaka till utgångspositionen och upprepa övningen.

Tips

Övningen är avsedd för triceps, du ska därför inte gunga okontrollerat med kabelhandtagen. Utför istället övningen kontrollerat från början till slut och låt överarmen vila parallellt med golvet under övningsutförandet. Det är bara underarmen som ska dra och armbågen som ska böjas.

Se alla våra armövningar:

Utförande och muskelkarta

                     muskelkarta triceps kabelpress

Annons