Annons
Annons

Enbenshöftlyft

Muskelgrupper och syfte

Enbenshöftlyft är som ett vanligt höftlyft, bara att man kör med ett ben utsträckt. Övningen tränar både rumpa och baksida lår, samt kan varieras som en pumpande övning eller en i fullt rörelseutslag. Den är enkel att lära sig och ska utföras kontrollerat.

Utförande Enbenshöftlyft

För att utföra benövningen, lägg dig på rygg med ena benets häl på en låda med benet lätt böjt. Låt det andra benet vara sträckt parallellt med det andra benet. Spänn bålen för och se till att du inte svankar.

Lyft nu upp höften tills kroppen blir rak. För ökad belastning, lägg då viktskiva eller håll en skivstång vilandes på höften.

Tips

Kom ihåg att om du vill att övningen skall kännas mer på rumpan kan du flytta kroppen närmare lådan för att öka böjningen i knäled.

Tycker du att “övningen inte tar”? Lägg gärna en skivstång eller viktstång över höfterna och utför därefter övningen enligt ovan.

Om du tycker att denna varianten av höftlyft känns tungt. Kan du börja med att utföra övningen utan att placera en benet på en bänk. Kör istället på golvet tills du känner att övningen sitter. Därefter kan du successivt jobba dig mot både pallar, bänkar och skivstänger.

Se alla våra benövningar

Utförande och muskelkarta

enbenshöftlyft utförande            enbenshöftlyft muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons