Annons
Annons

Enarms bicepscurl med kabelhandtag

Muskelgrupper och syfte

Enarms bicepscurl med kabelhandtag är en isolationsövning för bicepsmusklerna som är effektiv för att “pumpa”. Eftersom du jobbar i maskin, är det dessutom enkelt att sänka vikten för att pressa ur det sista i biceps.

Alternativt kan du köra en vanlig bicepscurl i maskin eller en liggande på snedbänk. Du hittar ännu fler bicepsövningar och armövningar i vår övningsbank.

Utförande Enarms bicepscurl med kabelhandtag

Ställ dig med kroppen snett emot viktmagasinet med benen brett isär för stabil position. Fatta kabelhandtaget med den arm som befinner sig längst ifrån viktmagasinet.

Lås nu överarmen i det sträckta läget och hjälp gärna till med andra armen att hålla detta läge. Böj nu underarmen in mot kroppen/axeln. När du nått toppositionen, sänk kontrollerat tillbaka till utgångsposition. Upprepa övningen i önskat antal reps för önskad träningseffekt.

Tips

Kom ihåg att inte röra på överarmen, utan att låsa denna i ett och samma läge. Det enda som ska röras när du böjer armbågen är underarmen som rör sig mot din axel. Eftersom övningen utförs i maskin så är det enkelt att justera och sänka vikten efter hand för att verkligen pressa ut det sista ur muskeln.

Se alla våra armövningar:

Utförande och muskelkarta

Enarms bicepscurl med kabelhandtag utförande                     Enarms bicepscurl med kabelhandtag muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons