Annons
Annons

Se övningsvideo för diagonallyft här

Diagonallyft/Hälsande hunden

Muskelgrupper och syfte

Diagonallyft, eller hälsande hunden som många kallar den är en grym övning när du är gravid. Många PTer rekommenderar denna övning då den inte är direkt tuff mot kroppen med hopp, stötar eller dylikt, men ger en genomgående träning av många muskler samtidigt, tränar balans och höfter.

Eftersom man får sig en balansträning, gör att övningen i sig faktiskt är en kroppsövning. Du tränar mindre muskler som man ofta inte tränar för att kunna hålla balansen. Utöver detta tränar du bålmusklerna för att bibehålla stabiliteten, samt höfterna som under övningens gång ska hållas raka. Detta är alltså en typisk antirotationsövning som många, även de som inte är gravida, kan gynnas av.

Vad gäller primära muskelgrupper, tränas främst långa ryggmuskeln, stora sätesmuskeln, baksida lår, axlar och musklerna mellan skuldrorna.

Utförande Diagonallyft/Hälsande Hunden

Ställ dig på alla fyra med händerna rakt under axlarna och knäna under höfterna. Spänn magstödet för att stabilisera positionen. Sträck ut höger arm och vänster ben samtidigt, försök att placera dem i en rak linje utan att vrida på höfterna. Släpp kontrollerat ner till startposition.

Kör därefter vänster arm och höger ben eller så väljer du att köra klart alla reps för en sida, innan du skiftar över till andra sidan. Välj det som du är mest bekväm med och upprepa i önskat antal reps. Tänk på att andas under hela övningens gång.

Tips

Om du känner att övningen bli för tung med båda armar och ben i lyftet, kan du börja med bara ben eller armar. Börja då, t.ex., med att lyfta höger arm en gång, därefter vänster och bibehåll knäna i marken. Byt därefter till att lyfta vänster ben en gång, därefter höger och bibehåll händerna i marken.

Pusha inte dig själv om du inte orkar hela versionen. En del av övningen, såsom att endast lyfta armarna, är bättre än ingenting!

Se alla våra gravidövningar 

Annons