Annons
Annons

Se övningsvideo för chins här

Chins

Muskelgrupper och syfte

Chins är en av de bästa styrkeövningarna för överkroppen som ger en grym muskelutveckling i samma muskler. Chinsen tränar främst stora delar av ryggen men även biceps och underarmar.

Många inkluderar övningen i sina träningsprogram just för att de tränar stora delar av överkroppen, alltså är en kroppsövning. Andra inkluderar den för att de tycker att det är en rolig övning. Även nybörjare kan testa sig på chins eftersom det är en styrkeövning där övning ger färdighet.

Utförande Chins

Ställ dig framför en chin up stång och ta tag i stången med ett brett överhandsgrepp. Har du ingen sådan stång på ditt gym, kan du välja en fastmonterad stång där du kan ta ett brett grepp.

Stabilisera kroppen genom att hålla den spänd för att undvika att gunga medan du utför övningen. Låt fötterna hänga fria och lyft sedan upp dig själv tills stången är över hakan. Gå sedan kontrollerat tillbaka till utgångspositionen och upprepa övningen.

Så hur ska man hålla händerna? Skillnaden mellan chins och pull-ups varierar, men enligt många är att i en korrekt utförd chin up håller du ett supinerat grepp, alltså handflatorna emot dig. Vid pull ups håller du istället handlatorna ifrån dig, som i videon ovan.

I svenskan har allt samlats i samma begrepp och man kan variera grepp för att träna olika muskelpartier.

Tips

Vill du öka motståndet i dina chins? Testa att utföra övningen med ett viktbälte i midjan för mer motstånd. Du kan även jobba med att stärka grepp, mer bicepsträning och annat för att öka antalet chins.

Testa att alternera chinsen för att bli generellt bättre på övningen. Testa att utföra styrkeövningen med handflatorna mot dig, ifrån dig, men också i handduk exempelvis. Du hänger handduken över chin up stången och lyfter dig genom att hålla ändarna i händerna. Du kan även testa att köra chinsen med gummiband för att stärka överkroppen för att därefter gå på övningen utan gummiband.

Vill du bli proffs på chins? Testa vårt chinsprogram med Pansar idag! Är du redan en killer på övningen, kanske du vill testa steg 2 i chinsprogrammet och det hittar du här!

Se alla ryggövningar på:
https://www.muscles.se/ovningar/ryggovningar/

Annons

Utförande och muskelkarta

chins utförande chins muskelkarta

Annons