Annons
Annons

Se övningsvideo här

Axelpress i maskin

Muskelgrupper och syfte

Axelpress i maskin är ett bra alternativ till den vanliga axelpressen med hantlar. Övningen är bra och är dessutom enkel att utföra. Den passar sig därför för nybörjare eller personer med begränsad erfarenhet av styrketräning, samtidigt som den ger erfarna styrketränare en effektiv axelövning.

Axelpress i maskin är, som axelpress, väldigt lik militärpress. Den stora skillnaden är att just denna sorts axelpress utförs i en axelpress- eller smithmaskin och att den är mer fokuserad på just axelmusklerna.

Utförande Axelpress i maskin

Sätt dig i maskinen med rak rygg. Greppa handtagen med ett brett handtag och handflator bort från dig. Tryck armbågarna lätt framåt samtidigt som du drar skuldrorna lätt nedåt och bakåt. Om det ”spänner” under och bakom armhålan, så håller du rätt startposition. Tryck sedan upp handtagen till raka armar, medan du håller ner och bak axlarna. Vänd tillbaka rörelsen och kom kontrollerat ner till bottenläget igen.

Tips

Axlarna skall hållas bakåt och nedåt och får inte åka upp mot öronen. Åker axlarna upp mot öronen tränar du fel muskelgrupper och får ingen bra träning. Som med alla andra sittande pressövningar, se till att behålla en bra hållning med rak rygg under hela övningen. Blicken ska vara fäst framåt vid axelpress i maskin.

Se alla våra övriga axelövningar

 

Annons

Muskelkarta

axelpress i maskin muskelkarta

Alternativa övningar

Annons