Annons
Annons

Kostschema: Paleokost, stenåldersmat

Paleo, stenåldersmat

Paleo innebär förkortat paleolitisk näringslära. Paleokost är en diet baserad på mat som människan åt under väldigt många år, som jägare och samlare. All typ av modern mat utesluts därmed helt i ett kostschema för paleo. Dieten går ut på att äta naturlig mat som våra kroppar är anpassade för att äta, samtidigt som du sänker kolhydratintaget.

Råvaror som spannmål, socker, mejeriprodukter och processad mat undviker man helt i paleo-kost. Istället fokuserar man på att få i sig mycket kött, fisk, skaldjur och grönsaker. Paleokost är en populär diet då många vill testa på att äta som på stenåldern.

Vad kan man få för resultat av kostschemat och vilka fördelar finns det med dieten?

Efter att ha provat dieten har många märkt positiva effekter så som mer ork och mer energi. Dessutom resulterar dieten i lägre halter kroppsfett och bättre återhämtning.

Dieten gör dig piggare eftersom att blodsockerkurvorna jämnas ut och hamnar på en stabilare nivå.

Din mage blir lugnare. Paleokost gör så att magen får lättare att jobba då den inte är gjort att bearbeta stora mängder av mjöl och stärkelse som vi vanligtvis stoppar i oss.

Du blir deffad eftersom du får i dig färre och bättre kolhydrater. I stället använder kroppen fettet som bränsle, och det leder i sin tur till att överskottsvätska och underhudsfettet snabbt försvinner.

Ditt sötsug minskar.

Du blir friskare. Idag äter vi alldeles för mycket skräpmat, socker och snabba kolhydrater som i sin tur leder till folksjukdomar. Många drabbas av diabetes eller hjärt- och kärlsjukdomar.

Vill du testa om paleokost är något för dig? Vi guidar dig med ett kostschema som berättar precis vad du får och inte får äta. Börja med paleo och få en sundare och mer definierad kropp.

Det här får du äta

Paleo - detta får du äta

  • Kött
  • Fågel
  • Fisk
  • Skaldjur
  • Ägg
  • Kokosolja
  • Olivolja
  • Riktigt smör (undvik margarin)
  • Rotfrukter: Sötpotatis, palsternacka, morötter, rödbetor
  • Frukt och bär
  • Grönsaker
  • Svamp
  • Nötter och frön (ej jordnötter)
  • Mandelmjöl
  • Kokosmjöl
  • Kokosmjölk
  • Mandelmjölk
  • Kryddor och örter
  • Honung
  • Vinäger
  • Rå kakao
Annons

Det här ska du undvika

Paleokost - detta ska du unvika

  • Socker
  • Kemiska och syntetiska tillsatser såsom sötningsmedel
  • Spannmål (bröd, pasta, havre, ris, bulgur)
  • Baljväxter (bönor, linser, majs, jordnötter)
  • Mejeriprodukter
  • Bordssalt (välj havssalt istället)
  • Matolja
  • Solrosolja
  • Majsolja
  • Soja
  • Hel- och halvfabrikat och snabbmat
  • Öl och annan alkohol

Det här får du dricka

Paleo - detta får du dricka

  • Vatten, gärna smaksatt med citron, gurka eller hallon
  • Kaffe och te
  • Färskpressade juicer
  • Kokosvatten

Förslag på måltider

Frukost

Mellanmål

Lunch

  • Sallad
  • Ägg och baconmuffins
  • Helstekt kyckling med kokt broccoli och majonnäs

Middag

Annons