Annons
Annons

Träningsstrumpor: För marklyft och olympiska lyft

Använd vilka strumpor du vill, förutom när du har korta byxor och kör marklyft. Då ska du ha långa träningsstrumpor.

Eftersom stången ska färdas tätt intill smalbenen när du kör exempelvis marklyft så händer det lätt att du slår upp hål i skinnet, med blodvite som följd. Förutom att det gör ont så är det inte så fräscht att bloda ner utrustning. Har du väl fått en sårskorpa på smalbenet så kommer du slå upp denna varenda gång du kör marklyft.

Hur ska man välja träningsstrumpor?

En av egenskaperna hos marklyftsstrumpor, är att de just skyddar smalbenen från skador. Strumporna går upp till knät och är oftast gjorda i hållbart syntetmaterial för att skydda smalbenen. Vad du behöver titta på när du söker träningsstrumpor för just marklyft, är att de går upp till knäna och att de inte glider ner när du utför övningen. De ska sitta stabilt och vara pålitliga. De höga strumporna kan även ge dig lite extra stöd som aldrig skadar när man lyfter tungt.

Det räcker alltså inte att ha ett par tights när man kör marklyft. De höga strumporna är inget man har på sig för att vara cool som många tror. Tvärtom har man dem för att skydda sig mot skavsår och onödiga blåmärken. Detta gäller även alla som har perfekt teknik i marklyft – även de använder träningsstrumpor.

Är du extra känslig för blåmärken och i huden, kan du välja en lätt paddad träningsstrumpa såsom Adidas Performance Sox. De är lite tjockare vid smalbenet för att ge extra skydd. De kan även vara ett bra alternativ om du gillar att träna i en strumpa som ger extra mycket stöd.

Det finns alltså speciella marklyftsstrumpor, men det går lika bra med fotbollsstrumpor. Alternativet är att använda långa byxor när du kör marklyft.

Annons