Annons
Annons

Så påverkas din träning när du dricker alkohol

Att träning och alkohol inte riktigt går hand i hand är ingen hemlighet. Men en annan sanning är att många svenskar faktiskt inte har koll på exakt vilken påverkan alkohol har på kroppen hos någon som tränar. Hur farligt är det egentligen att ta ett glas vin eller en öl efter ett träningspass? Går det att gymma som planerat efter en fredagsöl med kollegorna? Kan man kompensera en utekväll med ett hårt träningspass dagen efter och vad händer egentligen i kroppen om du tränar bakfull?

Svenskarnas inställning till alkohol

En Sifo-undersökning har visat att ungefär hälften av svenskarna inte tror att alkoholen påverkar träningen och därför inte har valt bort den berusande drycken innan eller efter ett träningspass. Hälften av de tillfrågade vet inte heller om alkoholen har någon effekt på träningen och har inte brytt sig om att kolla upp det. En fjärdedel av svenskarna tror att träning på bakfyllan gör att du bara får lite sämre koordination, men att du inte påverkas i övrigt.

Det finns många frågetecken kring alkoholens påverkan och det beror till stor del på att alla människor är olika och därmed reagerar på alkohol på olika sätt. Men det finns några minnesregler som kan vara bra att ha i åtanke om du har ett strikt träningsprogram igång, eller om du satt upp höga mål med din träning.

Vad händer i kroppen när du kombinerar alkohol och träning?

Om du tränar för att bygga muskler vill du givetvis att processen ska ske så snabbt som möjligt. Kroppen använder hormoner som testosteron och tillväxthormoner för att bygga muskler och nivåerna av dessa hormoner sänks av alkohol. När du tränar kickar kroppen igång ett flertal system som ger dig positiva effekter och efter träningen fortsätter kroppen vidare för att ta hand om träningseffekterna. Alkohol bromsar den här processen och ju tidigare efter ett träningspass du dricker desto mer bromsas ditt byggande av muskler.

Förmågan försvinner inte helt och hållet men den blir betydligt sämre. Hur mycket alkohol du dricker har dock betydelse. En liten mängd alkohol har inte uppvisat så stor försämring medan större mängder påverkar kroppen mer negativt. Studier har visat att ett glas vin eller en öl några timmar efter ett träningspass inte påverkar kroppen speciellt mycket alls. Men en tung helkväll med många liter alkohol påverkar dig mycket mer.

Försämrad återhämtning, sömnbrist

Att bygga muskler handlar utöver träning och bra kost om sömn och återhämtning. Efter ett träningspass är det viktigt att du sover bra för att kroppen ska återhämta sig ordentligt och bygga de muskler du strävar efter. Om du druckit innan du går och lägger dig finns det risk att dina sömnfaser förändras. Detta gör dig både tröttare dagen efter men det påverkar också kroppens återhämtning. Rubbad sömnrytm kan också öka produktionen av stresshormonet kortisol som hämmar dina musklers reparationsförmåga och tillväxt. Om du tränar för att bygga muskler bör du därmed minimera alkoholintaget för att inte störa återhämtningen.

Vem påverkas mest?

Alkohol är en substans som påverkar alla människor på lite olika sätt. Om du är liten är det möjligt att du lättare blir berusad än om du är väldigt storväxt. Hur mycket du har ätit under dagen samt om du är trött eller stressad kan också påverka alkoholens effekt. Samma sak gäller med träning. Två personer med olika förutsättningar som dricker lika mycket efter ett träningspass kan alltså få totalt skilda effekter. Den ena kanske inte märker av någonting medan den andra upplever stora skillnader.

Vilken typ av träning du utövar har också betydelse. Studier har visat att styrketräning inte är den träningsform som påverkas mest negativt av alkohol. Om du tränar dagen efter en blöt utekväll eller efter en eller två öl får du vanligtvis samma effekt som om du inte druckit något alls. De stora skillnaderna märks hos dig som tränar lagbollsport, som till exempel fotboll, innebandy eller handboll. Alkohol påverkar din precision, balans och koordination och sporter som kräver att även hjärnan är på topp blir svårare att utöva om du druckit innan träningen. Risken att skada sig själv eller andra är dessutom högre om du druckit alkohol, till och med om det var kvällen innan.

Hur påverkas testosteronet och fettförbränningen av alkohol?

En bra mängd testosteron i kroppen är något som intresserar många som vill träna upp sin muskelmassa. Många ställer därför frågan hur alkohol påverkar dessa nivåer. Det korta svaret är att små volymer, några fåtal glas, inte påverkar mycket alls medan större volymer sänker din testosteron med ca 20% i ca ett dygn. Du får alltså sämre effekt av din träning men den är inte helt bortkastad.

När det gäller fettförbränning fungerar kroppen ungefär på samma sätt. Fettförbränning pågår hela tiden i din kropp. När du börjar dricka alkohol börjar kroppen istället fokusera på att förbränna alkoholen. Den normala processen som förbränner fett stannar därmed upp när du dricker alkohol vilket kan göra att du lättare lagrar nytt kroppsfett. Viktigt att komma ihåg här är dock att dessa effekter uppstår först efter relativt stora mängder alkohol, samt att din kost naturligtvis också har en roll i ekvationen.

Går det att träna direkt efter man druckit alkohol?

En myt som många fortfarande tror på är att det är farligt att träna när du har alkohol i kroppen. Det är därmed vanligt att människor använder alkohol som ett sätt att ”slippa” träna genom att tacka ja till en öl för att sedan inte ”kunna” träna. Det stämmer dock inte. Träningen ger i princip samma resultat som om du inte druckit något, om än effekten kan försämras en del. Det hela beror på hur mycket du dricker.

Studier har visat ett en öl ungefär en timme innan ett träningspass knappt har någon effekt alls, medan kanske sju eller åtta öl är betydligt sämre. Om du dessutom faktiskt känner dig påverkad av det du druckit bör du vänta tills det avtar innan du börjar röra på dig. Om du upplever att din koncentration är lite svajig är det bättre att träna med maskiner på gymmet, än fria vikter, för att minimera risken att skada dig. Även här reagerar dock människor olika och om du vet att du ska träna senare kan det vara klokt att välja bort alkoholen helt och hållet.

Vad händer i kroppen om du tränar bakfull?

En långlivad myt när det gäller träning på bakfyllan är att det kan vara skadligt för hjärtat. Det är en teori som nu slagits ned av många läkare som menar att det inte alls är farligt för dig att träna dagen efter en utekväll. Eftersom din kropp håller på att bryta ner alkoholen kan du dock vara tröttare än vanligt vilket innebär att passet blir jobbigare. Dessutom har du sämre koordination och balans vilket gör att skaderisken ökar nämnvärt.

Din kropp mår givetvis bättre av att inte dricka alls och därmed inte bli bakfull men det är bättre att du tränar som planerat dagen efter än att inte träna alls. Träningen kommer att ge resultat, men beroende på hur mycket du druckit kan effekten vara något mindre än om du inte varit bakfull. Tänk dock på att inte träna om du inte är säker på att du kommer klara av det, mår du dåligt är det bättre att vila några timmar tills du mår bättre. Alkohol gör också att du snabbare blir uttorkad, så om du inte dricker tillräckligt med vatten kan din träning dagen efter bli mycket jobbigare.

Fettrik bakis och fyllemat

Förutom att alkoholen påverkar bland annat din kropps återhämtning och fettförbränning kan alkohol ha andra negativa effekter. När du är bakfull tenderar du till exempel att bli mer sugen på fettrik mat för att lindra baksmällan vilket gör att du kanske äter något som vanligtvis inte ingår i ditt kostschema och därmed har negativ effekt på ditt träningsprogram eller det träningsmål du har satt upp. Många använder även träningen som en ursäkt att kunna unna sig olika saker, till exempel genom att sluka en chipspåse eller gå på en after work med gott samvete efter träningen. Ett beteende som i längden kan bli skadligt om du bara tränar för att sedan kunna ”belöna” kroppen med någonting efteråt.

Dessutom finns det risk att en blöt fest gör att du väljer bort ett planerat träningspass. Kanske ingen fara om det sker någon gång men händer det allt oftare har alkoholen blivit en ursäkt att inte längre träna som planerat.

Går det kompensera en utekväll med träning?

Ett vanligt missförstånd är att du slänger bort ”en veckas träning” genom att dricka alkohol. Det stämmer inte. Mest för att det är svårt att säga exakt vad som är en veckas träning. Dessutom spelar fler faktorer in, hur mycket du dricker och vad du tränar för att uppnå. Men på samma sätt stämmer det inte heller att du kan kompensera ditt alkoholintag genom att träna dagen efter. Även om din hälsa naturligtvis främjas av att du tränar kan du inte ”träna bort” alkoholens negativa effekter. Om du druckit kommer din kropp påverkas lika mycket som om du inte tränar dagen efter. Risken att bli beroende av alkohol minskar inte heller även fast du tränar regelbundet.

Avslutning

Alkohol har inga positiva effekter alls på din träning. Är du främst ute efter resultat med din träning så ska du skippa alkoholen helt. Sämre sömn, lägre teostosteronnivåer och ändrad fettförbränning kommer alla att försämra dina result.
Men om du tar en öl eller ett glas vin någon enstaka gång så behöver du inte stressa upp dig. Det kommer inte att påverka dina resultat.
En riktig helkväll med mycket alkohol kommer definitivt att försämra din träning i en till två dagar men efter det kommer du vara på benen igen. Så länge som detta inte händer ofta så behöver du inte ha alltför stor ångest över det.

Sammanfattning

  • Alkohol i liten mängd har inte speciellt stor påverkan på din träning medan en större mängd alkohol kan påverka ditt träningsresultat
  • Alkohol bromsar processen där din kropp ska återhämta sig och bygga muskler
  • Om du tränar för att bygga muskelmassa kan det vara klokt att undvika alkohol helt och hållet
  • Kroppens testosteronnivåer försämras och fettförbränningen stannar upp när du dricker alkohol
  • Det är inte farligt att träna med alkohol i kroppen och inte heller att träna bakfull
  • Det kan vara klokt att undvika lagbollsport när du druckit alkohol för att minimera skaderisken
  • Du får sämre koordination och blir mindre effektiv om du tränar när du är bakfull
  • Att motionera är bästa träningsalternativet när du druckit alkohol
  • Du kan inte kompensera en utekväll genom att ”träna ikapp” dagen efter
  • Alkohol kan lätt bli en ursäkt för att skippa träningen vilket kan bli skadligt i längden
  • Det är mer troligt att du äter något du vanligtvis inte skulle äta när du är bakfull, vilket kan ha negativ effekt på ditt träningsupplägg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Annons