Annons
Annons

När svackan kommer...

 

Då är veteran-SM över för denna gång och jag blev 4:a i min viktklass, -83 kg. Det var över förväntan och jag kom hem med personbästa i både knäböj och bänkpress, 172,5 kg, samt 135 kg. Men mest lycklig är jag ändå att min comeback efter bicepsrupturen är fullbordad. 205 kg flög upp i marklyftet och biceps kändes inte ens. Efter SM har dock allt varit svårt. Ingenting fungerar.

Borta är motivationen och överhuvudtaget kraften för att göra något vettigt i gymmet. Den stora svackan är här. För den kommer, alltid, smygandes, när du minst anar.

Helt plötsligt känns varje övning konstig. Helt plötsligt förstår du inte ens varför du överhuvudtaget började träna.

Så vad gör man då, när en svacka kommer?

En svacka är väldigt jobbig och dessutom det tillfälle då de flesta lägger ner sin träning. Eller åtminstone gör ett uppehåll som snabbt blir en månad, ett kvartal, ett halvår. Allt det där som du kämpat för att hålla vid liv, raseras på några veckor.

Det viktigaste i det här läget är först och främst att inte gripas av panik. Det andra är också att inte försöka tvinga kroppen för mycket. Men det viktigaste av allt, stanna inte helt.

Lek, skoja, ha roligt, och rör på dig

Mitt råd när du tappat all motivation, är att helt bryta träningsmönster. Kanske spela innebandy? Cykla? Eller bara jobba i trädgården? Varför inte ta en 2 timmars promenad i skogen? Eller kanske simma?

Har du barn? Ta med dem till något av de där ”hoppställena” som öppnar upp överallt. Eller gå ut och spela brännboll med dem, sparka boll, följ med på ridträning eller pingis, vad vet jag.

Bara du inte stannar. Lusten för rörelse finns kvar i dig, jag lovar, men kanske har du bara kört fast i gamla spår och känner ingen progress i det du gör.

Jag rekommenderar dig också att passa på att läsa om din träning. Kanske nya artiklar, en bok eller börja följa en podd. Här på muscles.se finns massa bra tips.

Vad händer om jag stannar, är det så farligt?

Om du stannar dör du inte, men det kommer krävas väldigt mycket mer kraft att komma igång igen. Ursäkterna för att inte träna blir fler och enklare. Dessutom är det så att om du inte tränar på 3 veckor, så märks inte så mycket på din fysik, din kropp, ditt utseende. Men sen kommer det.

Bra träning tenderar ju dessutom att hänga ihop med bra kost, men om du slutar träna kanske du börjar slarva lite med kosten också. Kanske den där ölen blir två, tre i det här fantastiska vädret, du ska ju ändå inte träna imorgon.

Till sist har du ersatt dina goda vanor med dåliga, och då blir det svårare att hitta tillbaka. Men om du fortsätter, om så göra 10 minuter Yoga varje dag, så behåller du rutinen.

Så när en svacka kommer, sakta gärna av på tempot, träna andra saker, rör på dig på andra sätt, men vad du än gör, stanna inte.

Läs mer av Peter Paunovics krönikor här!


Krönikan är skriven av Peter Paunovic, grundare till företaget Novus Kunskap. Peter har mångårig erfarenhet av försäljning och av att leda samt utveckla försäljningen inom en mängd olika branscher. Peter brinner för träning och tränar många gånger i veckan. På Muscles.se kommer han att skriva om hur man kommer i form som 40-plussare.
Annons