Annons
Annons

Myter inom träning

Det finns exempelvis ingenting som heter punktförbränning. När du tränar hämtar kroppen energin där den finns. Det spelar ingen roll om du gör 1000 sit ups per dag för du kommer inte bli smalare på magen om inte din kropp hämtar energin därifrån. I denna artikel, reder vi ut olika myter inom träning!

“Det går att punktförbränna”

Det finns ingenting som heter punktförbränning, trots detta är det en av många myter inom träning. När du tränar hämtar kroppen energin där den finns. Det spelar ingen roll om du gör 1000 sit ups per dag för du kommer inte bli smalare på magen om inte din kropp hämtar energin därifrån.

“Man blir plufsig och klumpig av styrketräning”

Att styrketräna behöver inte innebära att du blir stor och muskulös eller som många kallar det, plufsig och klumpig. Att bygga muskler är en lång process och kommer inte över en natt, vecka eller månad. Det blir vad man gör det till, och vill du inte bli stor behöver du inte heller bli det. Det är du som bestämmer var gränsen går.

“Man kan forma sina muskler”

Hur musklerna sitter och kommer att se ut efter din träning beror helt och hållet på hur dina muskelfästen ser ut och det är genetiskt. Anser du att du har för stor springa mellan bröstmusklerna är enda sättet att få mindre glipa att bygga större bröstmuskler. Men att forma muskulaturen är inte möjligt.

“Tränar man magen tillräckligt mycket får man automatiskt ett sexpack”

Detta är en ganska vanlig myt och det finns faktiskt folk som lever på denna myt. Titta på alla dem som säljer ”vibrating belts” på tv-shop till skyhöga priser till folk som inte vet bättre. Dem hävdar att man genom vibrationer och värme får fram sexpacket. Detta är naturligtvis falskt och det spelar ingen roll om du gör 500 situps per dag, du kommer ändå inte få något sexpack så länge du har kvar underhudsfettet som täcker dina muskler.

“Bästa tecknet på en bra dags träning visas genom tröttheten efteråt och träningsvärken dagen efter”

Att du är mör i kroppen dagarna efter ett träningspass kan betyda att du har avverkat ett bra träningspass. Att inte ha träningsverk dagarna efter ett träningspass betyder dock inte att ditt träningspass varit värdelöst. Det du ska lägga mer vikt på är vad ditt träningspass gav, vilken intensitet du hade och hur mycket kraft du la på träningspasset. Lyfte du mer vikt än vanligt? Gjorde du en extra repetition? Hur kände du dig under träningen? Var du pigg och kände att du hade mycket energi eller var du slö och trött.

Var inte orolig om du inte har träningsvärk efter ett träningspass. Det du ska lägga vikten på är det som jag har listat ovan.

“Styrketräning är farligt för barn och de kan stanna i växten”

Många föräldrar drar sig från att låta sina barn utöva sporter som involverar fysiska aktiviteter och stimulering av musklerna. Det är bara bra att låta ens barn utöva någon form av sport eftersom du undviker att ditt barn blir fet, stärker skelett och leder, förhindrar skador och förbättrar även barnets motion och hälsa. Så att låta ens barn styrketräna är inte farligt. Är man osäker kan man prata med en specialist. Läs mer om barn och styrketräning här!

“Sportutövare inom fotboll, tennis, hockey, basket och andra sporter ska inte träna styrka”

Det är relativt ofta man hör liknande myter och samma myt som står ovan bland människor som både tränar med sporter som dessa eller andra folk. Även utövare inom bollsporter behöver styrka i olika moment och styrka kan väga tungt och förbättra personens resultat i respektive sport. Man behöver inte bli stor och ”klumpig” som många kallar det för att bli stark. Att träna även styrketräning kommer förbättra dina resultat inom respektive sport.

Sammanfattningsvis, tro på det som låter logiskt och inte på det som är för bra för att vara sant!

Lycka till med din träning 🙂

Annons