Annons
Annons

Muskelkarta: Triceps

Triceps - bästa övningarna
För att bygga starka och vältränade armar så är Triceps den viktigaste muskeln.

Triceps – så fungerar den:

För att bygga stora armar så är stora triceps ett måste. Muskeln utgör ca 60% av överarmens volym. Triceps sitter på undersidan av överarmen och är en enda stor muskel men den har tre fästen, därav namnet.

Det långa fästet sitter på skulderbladet och muskeldelen är den som ligger på insidan av underarmen. Det yttre fästet sitter högt upp på yttersidan av överarmsbenet (humerus) och det är denna del som ser ut som en hästsko på överarmens utsida när armbågen är helt rak. Den mittersta och kortare muskeldelen sitter innanför de andra två och fäster emellan dem lite längre ned på överarmsbenet. De tre fästena går sedan ihop i en enda muskel som fäster precis under armbågen i det inre underarmsbenet (ulna).

Triceps främsta funktion är att räta ut armbågen och föra armen bakåt. Man brukar säga att muskeln är biceps antagonist vilket betyder att biceps dra ihop armbågsleden medan triceps rätar ut den. Biceps för armen framåt och triceps dra den bakåt.

Nya övningar, recept och artiklar i vårt nyhetsbrev. Allt är gratis:
www.mucles.se/nyhetsbrev/

Träna de olika delarna:

All träning av muskeln handlar om att räta ut armbågen. Det är därför svårt att totalt isolera varje enskilt fäste men det finns sätt att öka belastningen på de olika delarna.
För att träna det långa huvudet, innerdelen av underarmen, som har sitt fäste i skulderbladet så måste du sträcka ut hela muskeln först. Alla övningar där armbågarna lyfts upp över huvudet hjälper till med detta.

För att öka trycket på det yttre fästet kan du göra övningar som roterar/vrider hela armen inåt så att armbågarna pekar utåt när armen är rak längst sidan av kroppen. Exempel på övningar som passar för detta är triceps push downs med rak stång.

För att träna det mellersta fästet så är övningar där armbågen pekar mer bakåt att föredra. Förslag på övningar är liggande bänkpress med smalt inverterat grepp eller dips.

Ursprung:

Skulderbladet, yttre delen av överarmsbenet (humerus) och det tredje fästet sitter i mitten av överarmsbenet.

Fäste:

I det inre underarmsbenet (ulna) precis under armbågen

Funktion:

Räta ut armbågen och föra armen bakåt

 

 

 

 

Annons