Annons
Annons

Behåll träningsmotivationen hela 2019

träningsmotivation 2019

Nu när det nya året startar är det många som kör järnet på gymmet. Tyvärr är det många som kör hårt under januari månad för att sedan släppa det helt. Detta beror oftast på att man satt för orealistiska krav på sig själv eller att man helt enkelt kör slut på sig själv. Men hur behåller man sin träningsmotivation hela året då? Hur ska man lägga upp träningen för att inte köra slut på sig själv i januari? Vi delar med oss av våra bästa tips.

Trappa ut träningstillfällena

Börja inte med att träna 6 pass i veckan när du är otränad. Det kommer helt klart att döda din träningsmotivation. Dessutom riskerar du att skada dig eftersom din kropp inte är van vid en sådan tung belastning. Vårt tips är i stället att du ska skapa ett träningsschema som passar antalet dagar du kan och vill träna. Är det enbart två dagar i veckan som du hinner med så bör du träna hela kroppen varje gång du tränar. Ju fler pass i veckan du hinner med desto mer specifik kan du vara vid varje träningstillfälle. Vill du sedan öka antalet träningspass i veckan så gör det i takt med att din styrka ökar. På så sätt gör du det lättare för dig själv att behålla din träningsmotivation året runt.

Ha inte för höga förhoppningar i början

Alla börjar någonstans. Avundas inte fitnessprofilerna som syns överallt, de föddes inte med fasta ben och ett sexpack – de har byggt upp det. Det är viktigt att ha tålamod eftersom det tar lång tid att bygga muskler. Vissa har enklare att bygga muskler och för andra tar det lite längre tid. Du kan bara utgå från dig själv, din genetik och dina förutsättningar. Ge inte upp utan sätt upp realistiska mål som du jobbar mot och kan nå så behåller du din träningsmotivation lättare.

Mät dina framgångar

Starta en träningsdagbok i din telefon eller på papper för att mäta dina framgångar. Sätt upp konkreta och tydliga mål tex. ”Om tre månader ska jag orka springa 5 km utan att stanna.” istället för mål som ”Bli nyttigare” eller ”Gå ner i vikt”. Om du inte jobbar mot något konkret så kommer du lättare tappa din träningsmotivation. Sätt upp delmål, etapper i ditt träningsschema. Når du inte dina mål kan du kolla tillbaka och se vad du gjort för fel.

Hemmaträning

Ibland hinner man inte alltid iväg till gymmet när livet kommer i vägen. Ha inte en ”allt eller inget” attityd utan hitta på alternativa lösningar när du inte hinner iväg till gymmet. Kika in våra kroppsövningarde är toppen för träning hemifrån. Hemmaträning är bättre än ingen träning alls. Din motivation till att träna kommer bara sporras av att du tränar hemma istället för att skippa träningen helt.

Hemmaträning - så behåller du motivationen

Skaffa en PT

Har du svårt att motivera dig på egen hand eller vet du kanske inte hur du ska skapa ett träningsprogram? Testa en personlig tränare. De kan inspirera dig, hålla koll på din utveckling samtidigt som de håller dig på banan med både träning och kost. Har du inte råd med en PT kan du titta igenom våra träningsprogram här.

Ta hand om din kropp

Vill du ha träningsresultat måste du också ta hand om din kropp generellt. Att äta onyttigt och träna ihjäl dig ger inga långvariga eller hälsosamma resultat. Se till att ha en balans i dina kostvanor. Utöver detta bör du även sova ordentligt och låta dina muskler vila. Tränar du bröst varje dag kommer du få sämre resultat eftersom du inte tillåter musklerna att återhämta sig. Muskler ska vila i 48 timmar innan de tränas igen, det är under den tiden som de växer. Låter du inte kroppen få sin vila kommer den inte att utveckla muskler lika snabbt och du kommer troligtvis att tappa din träningsmotivation snabbare. Se det som ett långsiktigt och hållbart projekt med målet att må bättre och se bättre ut.

Det är okej att ha en dålig dag

Alla har dåliga dagar ibland och det är inget konstigt. Tvinga inte kroppen till gymmet om du inte mår bra, är för trött eller inte orkar med det psykiskt. Man ska lyssna på sin kropp. Vi människor mår dåligt ibland och att inte tillåta sig själv att må dåligt är varken bra psykiskt eller fysiskt.

Hitta en träningskompis

De flesta gynnas av att träna med någon av sina nära och kära. Motivationen ökar och man sporrar varandra till att träna hårdare, ta i mer och lyfta tyngre. Dessutom blir träningen mycket roligare för de som generellt sätt hatar gym och inte tränat tidigare. Prata med varandra i pauserna och kör så det ryker när ni tränar. Det blir roligare tillsammans om du inte kan hitta träningsmotivationen själv. Kolla in våra parövningar för mer inspiration och underlätta din och din partners träningsmotivation under hela året.

Träning för både insidan och utsidan

Tyvärr finns det än idag många som tränar enbart av estetiska skäl. Visst, magrutor och en fast rumpa är aldrig fel men vi ska dock välja att se det som ett plus i kanten till den huvudsakliga anledningen till att vi tränar. Man ska träna för att må bra. Träning hjälper dig sova bättre, motiverar dig till att äta bättre och generellt sätt ta hand om dig själv bättre. ”Kroppen” kommer också så småningom men det tar tid så ge inte upp i första taget. Ha välmående som huvudmål och jobba med det istället.

Träningsmotivation 2019

Belöna dig själv

Vi har alla något som vi inte kan leva utan – choklad, chips eller glass exempelvis. Du behöver inte förbjuda dig själv att sluta med allt sådant utan sätt i stället upp konkreta mål och lägg till en belöning när du nått det målet. På så sätt kommer du jobba lite extra hårt för att nå det målet och därefter kunna njuta extremt mycket av din belöning efter det. Det kan vara något materiellt eller helt enkelt din favoritdessert. Vad du än väljer kommer du att vara värd det när du nått ditt träningsmål.

Sammanfattning

Det var våra 10 saftigaste tips på hur du kan bibehålla din träningsmotivation året runt. För att hjälpa dig på vägen, kan du kolla in vår övningsbank för att inspireras med nya övningar, våra träningsprogram för att få ett schema att följa eller våra nyttiga recept för bättre matlagning. Men glöm inte bort det viktigaste av allt – ha kul när du tränar! Hitta den träningsform som passar dig bäst och som får dig att skratta och må bra. Då lovar vi att du kommer hålla motivationen uppe enkelt.

Vi önskar er ett Hälsosamt och Starkt 2019!

Annons

Relaterade artiklar

Annons