Annons
Annons

Ägg som proteinkälla

Ägg - vad innehåller det
Visste du att ett ägg innehåller nästan 7 gram protein?

Hela 12,3% av ägget, dvs 7 gram, består av protein där merparten finns i äggvitan. 7 gram protein motsvarar ungefär 1/10 av det dagliga behovet av protein för en vuxen person. Ägg är därför en väldigt bra proteinbas i din dagliga kost och ägg kostar dessutom inte så mycket.

Enligt Livsmedelsverket ska 10-20% av kalorierna du får i dig under en dag komma från protein. Det motsvarar alltså en daglig proteinmängd på minst 50-70 gram.

Räkna ut ditt egna proteinbehov

Du kan själv räkna ut ditt proteinbehov utifrån din egna kroppsvikt. WHO (World Health Organization) rekommenderar 0,8 gram per kilo för vuxna. Det betyder alltså att en man på 75 kilo ska få i sig 60 gram protein per dag, vilket motsvarar ungefär 8,5 ägg. En kvinna på 60 kilo ska däremot bara äta 7 ägg exempelvis.

Ägg innehåller även vitaminer och mineraler

Ägg är inte bara proteinrikt utan innehåller även många vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Äggvitan innehåller vitamin A, D, B2, B12 och folat. Äggulan innehåller fett, vitamin A, olika B-vitaminer, vitamin D, E, K samt järn och jod. I ägget hittar vi även Selen, magnesium, kalium och niacin.

Klicka här för att läsa mer om vad ägg innehåller.

Proteinbehovet för dig som tränar

Däremot ökar proteinbehovet om du tränar mycket och vill öka i muskelmassa. Enligt Livsmedelsverket finns det studier som tyder på att proteinbehovet kan öka och bli nästan dubbelt så stort (en hel del styrkesportare äter t o m ännu mer än så). Det motsvarar en daglig proteinmängd på cirka 80-160 gram i stället för en daglig proteinmängd på 60 gram.

Det betyder alltså att en man på 75 kilo som tränar mycket hårt ska få i sig runt 120 gram protein per dag. Det motsvarar ungefär 17 stycken ägg. En kvinna på 60 kilo ska få i sig runt 96 gram protein, vilket motsvarar 13 ägg.

 

Recept som innehåller ägg

Annons