Annons
Annons

RÖRLIGHETSPROGRAM MED JAKOB RICHLOOW: ÖVERSIKT

Människan föds med perfekt rörlighet. Det är ingen hemlighet att det är en inaktiv livsstil i dagens samhälle som leder till att vi blir stela. Vi tappar dessutom vår förmåga att utföra flera av de rörelser vi använder på vår styrketräning. Därför har vi tagit fram detta rörlighetsprogram med Jakob Richloow.

Det här programmet arbetar med lederna i ytterläge och resulterar i att man ökar sin rörlighet och flexibiltet på samma gång. Träningsprogrammet kan användas som ett program i sig eller som del av din befintliga träning. Glöm inte den gamla hederliga morgongympan – den är underskattad.

Syfte:

  • Öka rörlighet med hjälp av olika verktyg som arbetar med kroppens mjukdelar och andra övningar som ökar din flexibilitet.

Rörlighetsprogram med Jakob Richloow

Introduktion

 

Med rörlighet i träningssammanhang menas att kunna utföra högkvalitativa rörelser i ledernas ytterläge i en styrkeövning. Du ökar på så sätt både rörlighet och flexibilitet i leder och muskler. Det är den förmågan det här programmet ska hjälpa dig att träna upp.

Hur är programmet uppbyggt?

Det här är ett grundläggande program för rörlighetsträning som kan köras i sin helhet som ett träningspass i sig. Du kan även köra det som uppvärmning inför ett ordinarie träningspass eller som en rutin på morgonen. Välj det alternativ som passar dig, din livsstil och din träningsvana bäst. För en kortare variant, kolla in Jakobs snabbprogram för dynamisk rörlighet här.

Programmet bygger på en kombination av redskapsassisterad mjukdelsbehandling med hjälp av till exempel foam rollers och tennisbollar. Utöver detta innehåller programmet även dynamisk stretch och mobilitetsövningar.

Alla övningar i detta träningsprogram kommer kanske inte att passa dig och dina träningsrutiner. Det spelar ingen roll. Detta rörlighetsprogram bygger på att man hittar ”sina” favoriter som man känner ger bäst effekt både direkt efter man utfört dem men också på sikt.

Starta igång din resa!

Annons