Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

Uppvärmning

Att värma upp effektivt inför själva träningspasset är en viktig del av ditt träningsprogram.

Före passet

Ett vanligt sätt att värma upp är 5-10 minuters aktivitet i någon konditionsmaskin, men ett ännu bättre sätt att värma upp är att börja med dynamisk rörlighetsträning för att både öka kroppens rörlighet och stabilitet och samtidigt värma upp muskler och leder.

Målet med uppvärmningen:

  1. Att öka temperaturen i kroppen, varma muskler arbetar bättre och leder och ligament behöver bli varma för att få upp sin rörlighet.
  2. ”Värma upp” och förbereda nervsystemet för sin uppgift och de rörelser din kropp ska utföra.
  3.  Starta de energiprocesser som ska arbeta under passet, till exempel anaerob process för styrketräning och aerob process för konditionsträning.

Om du har specifika rörlighetsbegränsningar är det nu du kan lägga in dynamiska stretchövningar även för dem. Vanliga begränsningar i underkroppen är till exempel stela fotleder, framsida lår och höftböjare, sätets utåtrotatorer och hamstrings.

Vi rekommenderar: Snabbprogram för dynamisk rörlighet!

För överkroppen har vi stela lats och bröstmuskler. I samband med det här kan du även värma upp eller ”aktivera” muskler som har viktiga funktioner men som ofta är svaga, som sätesmusklerna och axlarnas stabilisatorer.

Missa inte: Rörlighetsövningar

Därefter kan du värma upp specifikt i de övningar du sedan ska träna i. Ett exempel på uppvärmningsset är: 8-10×70%, 5×70%, 3×80%, 2×90%. Ju tyngre vikter och färre reps du arbetar på desto fler uppvärmningsset, på lättare vikter behöver du kanske bara 1-2 uppvärmningsset innan du startar.

Efter passet

Efter träningspasset kan du varva ner med lite längre, statiska stretchövningar för dina problemområden som vi nämnde ovan, här är några exempel på stretchövningar:

Övergripande övningar

Stretcha nacke teknik utförande övning
Stretcha nackeTeknik och utförande
Stretcha bröst och axlar teknik utförande övning
Stretcha bröst och axlarTeknik och utförande
stretcha höfter teknik utförande övning
Stretcha höfterTeknik och utförande
Stretcha ben och vader teknik utförande övning
Stretcha ben och vaderTeknik och utförande
Stretcha armar teknik utförande övning
Stretcha armarTeknik och utförande
stretcha rygg teknik utförande övning
Stretcha ryggTeknik och utförande

Relaterade produkter

  • PURE CASEIN fitnessup

    PURE CASEIN

    Högkvalitativt och krämigt måltidsprotein gör dina mellanmål och...

    5.00 av 5
    249 kr Köp
  • PURE BURN fitnessup

    PURE BURN

    Kosttillskottet för dig som vill skala bort det...

    249 kr Köp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annons