Annons
Annons

CHINSPROGRAM MED PETER "PANSAR" BLAHÁ STEG 2: Översikt

Chinsprogram steg 2 är fortsättningen på Chinsprogram steg 1. Nu ska du under 6 veckor bli avsevärt starkare och tekniskt bättre på pull-ups och chins.

Chinsprogram steg 2 med Pansar

Pull-ups (eller chins) är en relativt svår/tung övning där det handlar om hänga i ett räcke och häva upp sin kropp bara med armarna och ryggen upp till hakan är över räcket. Detta är oavsett om du har handflatorna mot eller från dig eller om du håller smalt eller brett, alla är en variant av pull-ups enligt mig och du ska träna alla.

Många vill bli bättre i pull-ups och pull-ups är också vägen till Muscle-ups som många vill göra, men det ska man inte ge sig på innan man klarar ca 10 strikta pull-ups. Det här programmet ska hjälpa dig att under 6 veckor får dig att bli avsevärt starkare och bättre på pull-ups.

Steg 2: Pull-ups

Här handlar det om att göra dina första pullups eller successivt blir starkare så att du klarar fler. Upplägget är 3 pass per vecka i 6 veckor där två olika pass varvas. Första veckan körs pass 1, pass 2 och sen pass 1 igen. Andra veckan körs pass 2, pass 1 och sen pass 2 igen mot slutet av veckan, vecka 3 är som vecka 1 igen.

Introduktion

Detta träningsprogram är för dig som avklarat Chinsprogram steg 1 eller klarar av fler än 5 strikta och obrutna chins på raken. I steg 2 fokuserar vi mer på att bygga muskler och öka repetitioner samt vikt för att bli proffs på chins.

Övningen chins eller chin-ups, där du hänger fritt i armarna i ett räcke och häver dig upp, är en av de bästa övningarna för överkroppsstyrka. Du ökar i styrka samtidigt som du bygger muskler i överkroppen. Övningen är en drag-övning, dvs en övning där du drar någonting mot dig. En korrekt utförd chin-up tränar ryggen, bakre axlarna och en stor del av armarna.

Hur är träningsprogrammet upplagt?

Pull-ups (eller chins) är en relativt svår övning, särskilt för kvinnor som har mindre muskelmassa i överkroppen i förhållande till kroppsvikten jämfört med män. Den kan även vara tung för dig som kanske inte tränat på ett tag. Chinsprogram steg 2 har därför ett introduktions-upplägg för dig som ännu inte kan göra övningen.

Många vill bli bättre i pull-ups och de är också vägen till Muscle-ups som många vill göra. Muscle-ups ska man dock inte ge sig på innan man klarar ca 10 strikta pull-ups. Chinsprogram steg 2 bjuder på 6 veckors träning där du ska bli avsevärt starkare och tekniskt bättre på pull-ups.

Innan du börjar måste du testa vilken nivå du är på idag. Värm upp och gör så många obrutna STRIKTA pull-ups du kan, alltså inte genom att kippa dig upp. Om du klarar fler än 5 obrutna kan du starta på detta steget. Annars rekommenderar vi Chinsprogram steg 1 med förebyggande övningar för att undvika skador och fokusera på tekniken.

Starta igång din resa!

Annons