Annons
Annons

Sjunde och sista steget. Mät din fysiska och mentala styrka i kamp!

Dag 7 av mentalt och fysiskt träningsprogram! Sista dagen och nu är det dags att mäta din fysiska och mentala styrka i kamp. Oavsett hur det går kommer du märka din utveckling. Det är ditt eget hårda arbete som gjort skillnaden!

Dagens mål är att genomföra ett antal kampövningar med din kompis. Samtidigt ska du välja vilka tankar du har i ditt huvud och på så sätt skaffa dig erfarenhet av din egen förmåga.

Dagens mål:

  • Målen på Dag 7 av mentalt och fysiskt träningsprogram är att: Genomföra ett antal kampövningar med kompisen och samtidigt välja vilka tankar du ska ha i ditt huvud. På så sätt skaffar du dig erfarenhet av din egen förmåga.

Tidsåtgång för dag 7 av mentalt och fysiskt träningsprogram:

  • 60 min

Detta träningspass gör att du stärker

Fysiskt:

Ben, rumpa, mage, rygg, axlar, bröst, hjärta och lungor i första hand men även kondition och balans.

Mentalt:

Att komma till insikt att det bara är du själv som väljer vilka av alla tankar, känslor och beteende du har som du ska fokusera på och förstärka med syfte att nå dina mål.

Annons

Så påverkas självförtroende och självkänsla

Om du skaffar dig erfarenhet av att du klarar saker i ett givet sammanhang så kommer det stärka ditt självförtroende och din självbild.

Dag 7 av mentalt och fysiskt träningsprogram med magnus eliasson
Nu är det dags att mäta din fysiska och mentala styrka i kamp, kom ihåg att det är ditt eget hårda arbete som gör skillnaden!

 

Dagens träningspass

Hitta en gräsplätt där ni kan arbeta ostört. Det här passet går ut på att du ska utmana din kompis i 5 stycken kampövningar där en av er kommer vinna och en av er kommer förlora var och en av övningarna.

Kampövningarna:

  • Dessa övningar är trä arm, situps med sned klapp, ryggresning med sned klapp, armhävningar med klapp, sitta still i benböjsposition.
  • Att du ska utmana din kompis kommer väcka en rad tankar och känslor i dig. Din uppgift är att välja ut den tanke och känsla som du upplever bäst hjälper dig att klara utmaningen. Därefter ska du välja att fokusera på den genom hela passet. Alla andra tankar och känslor som du har ska du bara låta sjunka undan. Det enda som finns i ditt medvetande ska alltså vara den hjälpande tanken eller känslan.
  • Gör dig själv medveten om vad du tänker, känner och gör under träningen så att du blir en observatör av dig själv.

Genomför det du bestämt och svara sedan på frågorna

  1. Vilken var tanken och känslan som du valde att fokusera på och som bäst hjälpte dig att genomföra passet och få ut det bästa av din förmåga?
  2. I och med att du jobbade med att fokusera på den tanken och känslan hur mycket upplevde du att du höjde din förmåga i procent?
  3. Om du kontinuerligt i olika sammanhang i livet väljer medvetet att fokusera på den tanke och känsla som ger dig bäst möjlighet att klara den givna situationen hur mycket mer positiv erfarenhet av din egen förmåga tror du då att du kan skaffa dig?
  4. Hur tror du att en ökad erfarenhet av den egna förmågan påverkar ditt självförtroende och din självkänsla?
  5. I vilka delar av din kropp och på vilka sätt tyckte du träningen var jobbigast?
    • Skriv ner på din lista.
Annons