Annons
Annons

Sjätte steget. Ut i friska luften igen, dags att övervinna hinder!

Hinder är till för att övervinnas, i Dag 6 av mentalt och fysiskt träningsprogram ger du dig ut i skogen för att lära dig besegra både fysiska och mentala hinder. Vilket blir svårast tror du? Spelar egentligen ingen roll, du kommer ta dig över båda. Nu kör vi igång dag 6 av mentalt och fysiskt träningsprogram!

Idag ska du ta dig genom en hinderbana i skogen samtidigt som du jobbar med att ta bort hindrande tankar med hjälp av mentala verktyg.

Dagens mål:

  • Ta dig genom en hinderbana i skogen samtidigt som du jobbar med att ta bort hindrande tankar med hjälp av mentala verktyg och göra klart för dig själv hur du kan hantera din självbild

Tidsåtgång:

  • 90 min

Detta träningspass gör att du stärker

Fysiskt:

Ben, rumpa, mage, rygg, hjärta och lungor i första hand men även konditionen. Du kommer också förbränna en hel del kalorier.

Mentalt:

Att komma på vilka tankar du ska fokusera på när du märker att du har destruktiva tankar och känslor i ditt huvud så att du övergår från det som är destruktivt till det som är konstruktivt.

Annons

Så påverkas självförtroende och självkänsla

Dag 6 av mentalt och fysiskt träningsprogram kommer att lära dig en hel del om dig själv.

Olika självbilder

Om din självbild är uppblåst, d.v.s. att du tror att du klarar mer än du klarar. Eller om din självbild är ihopsjunken, d.v.s. du tror att du klarar mindre än du klarar så kommer du få det jobbigt på olika sätt. Försök att rätta till din självbild så att den stämmer överens med det som du faktiskt klarar.

magnus eliasson Dag 6 av mentalt och fysiskt träningsprogram
Lär dig besegra både fysiska och mentala hinder.

 

Dagens träningspass

  • Hitta en lämplig slinga i skogen som är kuperad och som verkar rolig att ta sig fram på. Det kan vara över en sten, under en stock, genom ett buskage, runt en pöl eller upp och ner för en bergsknalle.
  • Hitta en slinga som är varierad och får stora delar av din kropp att jobba. Skapa en bild i ditt huvud av vad du tror du klarar att göra på slingan och vilken tid den kommer ta att genomföra. Klarar du det du tänkt på ett bättre sätt än du tänkt och får bättre tid än du trodde behöver expandera din självbild och klarar du det sämre på längre tid än du trodde behöver du förminska din självbild.
  • Spring slingan tills din bild av hur du ska klara den överensstämmer med hur du faktiskt klarar den.
  • Gör dig själv medveten om vad du tänker, känner och gör under träningen så att du blir en observatör av dig själv.


Hitta en lämplig slinga i skogen som är kuperad och som verkar rolig att ta sig fram på.

 

Genomför det du bestämt och svara sedan på frågorna

  1. Vilken känsla skapades i dig när du upptäckte att du var sämre än du trodde?
  2. Vad kan du tänka för att hantera känslan som efterfrågades i fråga ett? Denna tanke är ditt mentala verktyg som hjälper dig att hantera situationer där du upptäcker att du är sämre på något än du trodde.
  3. Vilken känsla skapades i dig när du upptäckte att du var bättre än du trodde?
  4. Vad kan du tänka för att på bästa sätt dra nytta av känslan som efterfrågades i fråga 3? Denna tanke är ditt mentala verktyg i situationer där du inte tror tillräckligt på dig själv.
  5. I vilka delar av din kropp och på vilka sätt tyckte du träningen var jobbigast?
    • Skriv ner på din lista.
Annons