Annons
Annons

Nu kör vi igång!

Vi startar igång dag 1 av mentalt och fysiskt träningsprogram med backträning och medvetenhet. Du kommer utmana benmuskler och flås med backträning samtidigt som du börjar arbeta med de mentala delarna av programmet.

Kom ihåg att följa instruktionerna och svara på de medföljande frågorna efter passet.

Målet med dag 1 av mentalt och fysiskt träningsprogram är att bli medveten om vad du tänker när du springer i backe och samtidigt observera hur du beter dig!

Dagens mål:

  • Att bli medveten om vad du tänker när du springer i backe och samtidigt observera hur du beter dig

Tidsåtgång:

  • 60 min

Detta träningspass gör att du stärker

Fysiskt:

Ben, rumpa, mage, rygg, hjärta och lungor i första hand men även kondition och återhämtningsförmåga.

Mentalt:

Din medvetenhet om dina tankar, känslor och beteende.

Annons

Så påverkas självförtroende och självkänsla

Är ditt aktuella beteende tillräckligt bra i dina egna ögon kommer du stärka ditt självförtroende och din självkänsla.

dag 1 av mentalt och fysiskt träningsprogram magnus eliasson muscles
Ta fram ditt starkare jag och bli ännu mer självsäker med detta träningsprogram!

Såhär gör du

I dag 1 av mentalt och fysiskt träningsprogram ska du leta upp en backe som är tillräckligt brant för en rejäl utmaning om du ska klara av att springa upp och ner i den det antalet gånger du bestämt. Bestäm hur många gånger du ska springa upp och ner för backen och i vilket tempo du ska springa.

Tempo och upplägg:

  • Tempot kan du bestämma utifrån hur många % du ska springa av din maximala förmåga. T ex ”Jag ska springa upp och ner för denna backe 5 gånger i 75 % av mitt maximala tempo med en minuts vila mellan gångerna”.
  • Passets totala längd ska vara ca 60 minuter så löptempo och antal löpningar skall anpassas efter det. Gör dig själv medveten om vad du tänker, känner och gör under träningen så att du blir en observatör av dig själv.

Genomför det du bestämt och svara sedan på frågorna:

  1. Tyckte du att det mål du satte upp för dig själv var tillräckligt utmanande för att du ska vara nöjd med dig själv?
    • Om du svarar ja på frågan behåll målet till nästa gång du gör träningen annars höjer du det.
  2. Tycker du att ditt beteende under träningen var sådant att du känner dig nöjd med det?
    • Om du svarar ja beter du dig på samma sätt nästa gång du genomför passet annars så ändrar du ditt beteende så att du blir nöjd.
  3. Vilka tankar, känslor och beteende kunde du observera hos dig själv under passet?
    • Skriv ner allt du kommer på till en lista och spara den.
  4. I vilka delar av din kropp och på vilka sätt tyckte du träningen var jobbigast?
    • Skriv ner på din lista.
Annons