Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

Bränn mer fett

För att bränna fett krävs förutom en bra kost även mer träning. Utnyttja varje vardagstillfälle till att vara mer aktiv. Ta trapporna, cykla till arbetet, var ute och gå på din fritid. Träning sänker även antalet stresshormoner och göra oss lugnare och sundare.

Innehållsförteckning:

  1. Din kropp bränner ständigt fett
  2. Skär ner på kolhydraterna
  3. Prova HIT för att bränna fett

Denna guide lär dig:

  • Varför fett behövs i kroppen
  • Skillnaden mellan snabba och långsamma kolhydrater
  • Hur du kan bränna fett via HIT, högintensiv intervallträning

1Din kropp bränner ständigt fett

Din kropp förbränner ständigt energi i form av fett och kolhydrater. Oavsett om du tränar eller inte så behöver kroppen näring för att fungera i form av protein, kolhydrater, fett och vitaminer.

När man tränar och framförallt konditionstränar är målet ofta att bli av med oönskade fettreserver som kanske satt sig runt midjan eller höfterna. Fettförbränning är inte något avancerat utan sker ständigt men vill du bränna mer fett för att exempelvis gå ner i vikt eller förändra din kroppsform är ekvationen enkel. Det gäller helt enkelt att du gör av med energi än du stoppar i dig.

Starta igång din träning!

    male
    Man
    female
    Kvinna
    male
    Nybörjare
    male
    Medel
    male
    Avancerad
    male
    Gå ner i vikt
    male
    Bygga muskler
    male
    Öka i styrka
    male
    Något nytt

    Genom att du rör på dig och får högre puls kräver kroppen mer energi och därmed ökar också fettförbränningen. Antalet fettceller är desamma hos normalviktiga vuxna, omkring 40-50 miljarder stycken. Fett kan ses som ett eget organ och behövs för att vi ska hålla värmen samt skyddar våra inre organ. Fettvävnad reglerar även blodsockernivåerna samt producerar leptin, ett hormon som minskar vår aptit. Antalet fettceller beror på ärvda gener och antalet förblir detsamma, även om cellerna byts ut under tidens gång.

    När du går ner i vikt krymper fettcellerna och lagrat fett bryts ner och tas istället upp av muskler och levern. Att möjligheterna att bränna fett beror på ämnesomsättning stämmer inte. Genetik har en inverkan men de flesta har precis lika goda chanser att bränna fett genom rätt kost och träning.

    2Skär ner på kolhydraterna

    Att äta mindre än du förbrukar är en väg till att bränna fett och gå ner i vikt. Men hungern kommer alltid finnas där, så istället kan man fokusera på en mättande men kalorisnål kosthållning för maximal fettförbränning.

    Socker och stärkelse som kolhydrater utgörs av har en stark påverkan på vårt blodsocker men är också en given energikälla. Det är dem snabba kolhydraterna man vill undvika för att inte blodsockret ska skjuta i höjden och sedan snabbt rasa igen.

    Långsamma kolhydrater ger jämn energi och mättar längre än de snabba. Livsmedel som inte är raffinerade, det vill säga behandlade eller finmalda, utan bygger på fullkorn är exempel på långsamma kolhydrater.

    Råris, fullkornspasta, fullkornsmjöl och rågbröd har ett lågt glykemiskt index, ett mått som påvisar effekten på blodsockret. Lågt GI är synonymt med ett långsamt upptag och ditt blodsocker åker inte bergochdalbana efter intaget. Kombinera dessa långsamma kolhydrater med mer fiberrika grönsaker och mättande proteiner som fet fisk och magert kött.

    För att bränna ännu mer fett bör du även undvika alkohol och mättat fett då de är riktiga kaloribomber.

    3Prova HIT för att bränna fett

    För att bränna fett krävs förutom en bra kost även mer träning. Utnyttja varje vardagstillfälle till att vara mer aktiv. Ta trapporna, cykla till arbetet, var ute och gå på din fritid.

    Träning sänker även antalet stresshormoner och göra oss lugnare och sundare. För att bränna mycket fett måste du dock ägna dig åt högintensiv intervallträning, även kallad HIT. Har du god grundkondition är detta träningsformen som bränner mest fett.

    Med intervallträning ligger pulsen ständigt högt och din förbränning förblir maximal. Fördelen med HIT är att träningspassen kan vara relativt korta eftersom du anstränger dig maximalt under intervallerna.

    All sorts träning går att göra i intervaller. Armhävningar, situps, utfall, simning, cykling, löpning och power walk. För att bränna mycket fett tar du i så mycket du kan under 30 sekunder, vila 2 minuter och upprepa sedan proceduren så länge du orkar.

    Relaterade produkter

    • PURE CREATINE fitnessup

      PURE CREATINE

      Marknadens mest effektiva kosttillskott för dig som vill...

      149 kr Köp
    • PURE BURN fitnessup

      PURE BURN

      Kosttillskottet för dig som vill skala bort det...

      249 kr Köp

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    Annons