Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

Träning för särskilda grupper

Även om styrketräning generellt sett fungerar likadant för alla så finns det befolkningsgrupper som kan behöva några extra riktlinjer.

1Seniorer

Precis som vi nämnde i första delen av den här artikelserien är styrketräning rätt utförd väldigt fördelaktigt för hälsan och för äldre personer så kan det till och med bromsa de negativa fysiska effekterna av åldrande och förbättra levnadskvaliteten avsevärt.

Nivåerna av testosteron och kroppens starka muskelfibrer (typ 2, eller hur) börjar brytas ner redan i 35 års ålder vilket gör att vi blir både svagare och långsammare ju äldre vi blir. Dessutom börjar benen inne i kroppen att urholkas vilket ökar risken för benbrott. Styrketräning hjälper till att motverka allt det där, vid sidan av hälsoeffekter som att motverka åldersdiabetes.

äldre styrketräning
Styrketräning bromsar de negativa fysiska effekterna av åldrande och förbättrar levnadskvaliteten avsevärt

Ett korrekt utfört styrkeprogram där man tränar igenom hela kroppen endast vå gånger i veckan kan på bara några månader DUBBLA styrkan och öka muskelmassan med upp till 60% i benen hos otränade seniorer och det fina med kråksången är att det sedan bara krävs ett enda pass i veckan för att behålla detta. En fördel med detta blir också att man minskar risken att till exempel ramla och byta benet och blir bätre på att ta emot sig om man väl skulle råka ut för det.

Det man som äldre motionär bör vara uppmrälsam på är att man förmodligen tappad en hel del flexibilitet och smidighet i kroppen så rörlighetsträning och stretching tillsammans med en ordentlig uppvärmning är ett måste. Dessutom blir utförandet desto viktigare med tanke på skaderisken.

Dessutom har man betydligt sämre förutsättningar när det gäller återhämtning mellan passen vilket man bör ha i åtanke när man lägger upp sitt träningsprogram.

2Barn

Det finns en segdragen myt här i Sverige att styrketräning är farligt för barn, att det finns en ökad skaderisk och att det kan få dem att stanna i växten. Det är som sagt bara en myt och idag vet man att det finns många fördelar även för barn att använda sig av styrketräning. Självklart har ju barn inte samma förutsättningar som vuxna när det gäller att bygga muskler så träningen får ses som ett sätt att bygga upp styrka, kroppskontroll, och en tåligare kropp. För att inte tala om bättre förutsättningar för att behålla den här vanan livet ut.

styrketräning barn
Det finns en segdragen myt här i Sverige att styrketräning är farligt för barn, att det finns en ökad skaderisk och att det kan få dem att stanna i växten

Gällande skaderisken så är den många gånger lägre än i populära sporter som till exempel fotboll, och som tidigare nämnt kommer rätt utförd styrketräning minska risken för skador i dessa idrotter, särskilt hos flickor som är mer skadebenägna inom just bollsporter.

3Kvinnor

Generellt sett är det ingen skillnad i att träna som kvinna än som man, men det finns några små detaljer man kan behöva ha i åtanke. För det första så är kvinnor generellt sett rörligare än män, samtidigt som de har mindre muskelmassa i förhållande till kroppsvikten. Detta innebär att övningsutförande och stabilitet i övningarna blir desto viktigare så man inte hamnar i lägen där det kan vara skadligt för lederna.

Kvinnor har dessutom betydligt mindre muskelmassa i överkroppen än män vilket gör att man kan välja att lägga in mer träning för just överkroppen för att ”jämna ut” styrkeskillnaderna.

styrketräning tjejer kvinnor
Generellt sett är det ingen skillnad i att träna som kvinna än som man, men det finns några små detaljer man kan behöva ha i åtanke

När det gäller graviditeter vet man också att en stark kropp lättare klarar av både graviditet och födsel och mindrar risken för komplikationer. Rätt utförd träning kan också vara fördelaktigt för fostertillväxten och gör det lättare att komma tillbaka till form igen efter födseln..

Fitness Videos

Relaterade produkter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annons