Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum
barn och styrketräning

Styrketräning för barn och ungdomar

Förr sade man att barn och ungdomar skulle hålla sig från styrketräning eftersom det ansågs vara farligt för det växande skelettet. Det fanns rekommendationer om att man inte skulle börja styrketräna innan en viss ålder och man menade att styrketräning kunde göra så att man stannade i växten. Idag finns det flertalet vetenskapliga studier som visar att detta bara är en myt – i själva verket är det faktiskt nyttigt att styrketräna även för barn och ungdomar.

Varför är styrketräning bra för barn och ungdomar?

Styrketräning förbättrar den generella hälsan. Träningen ökar också både muskelstyrkan och muskeluthålligheten hos individen. Den verkar också skelettstimulerande, förbättrar den motoriska inlärningen och minskar risken för exempelvis benskörhet. Styrketräning leder även till förbättrad balans och koordination. För den som tränar andra sporter än styrka så är styrketräning ett bra komplement till den övriga träningen och den kan också göra att barnet/ungdomen blir bättre på sin sport. De flesta sporter kräver ju balans, koordination, styrka och en bra teknik och därför kan det aldrig vara fel att bli bättre på dessa delar.

Genom att regelbundet träna styrketräning minskar man också risken för skador, i och med att man har kunskap om hur man exempelvis ska lyfta på rätt sätt. Dessutom så innebär styrketräningen att man har lättare att återhämta sig och rehabilitera sig efter en skada. För överviktiga barn och ungdomar är styrketräning något som bör ingå i träningsprogrammet för att man lättare ska kunna gå ner i vikt och bygga muskler.

Vad bör barn och ungdomar tänka på när det gäller styrketräning?

Numera finns det ingen minimiålder för när man får börja träna styrketräning, men det rekommenderas att man använder sig av vedertagna styrketräningsövningar och att man inte lastar på för tungt. Som en riktlinje kan man nämna att 7-8 år är en lämplig ålder att börja träna styrketräning. Träningen ska naturligtvis vara anpassad till barnets ålder och fysiologi oavsett när man börjar träna.

I studien Resistance training in children and adolescents ger kanadensiska forskare tips för barn och ungdomar som vill börja styrketräna. De skriver att det är viktigt att träningen är välinstruerad av en kunnig person, liksom att övningarna är välanpassade. Innan träningen ska man värva upp ordentligt och man bör inte heller slarva med stretching och återhämtning efteråt. Det är också viktigt att utrustningen man använder är väl anpassad till barn. Belastningen ska vara låg- eller medelintensiv och progressionen ska ske gradvis. Vidare rekommenderar forskarna att barn och ungdomar bör styrketräna 2-3 gånger per vecka på icke efterföljande dagar. Träningarna bör ske med 1-2 set och 8-15 repetitioner per övning och passet bör bestå av cirka 8-12 olika övningar. Fokus bör ligga på ett korrekt tekniskt utförande av övningarna. Först när barnet behärskar tekniken kan man börja lägga på och/eller öka belastningen. Slutligen är det också viktigt att man ser till att barnet äter och dricker ordentligt före, efter och under träningen.

Källor:

Behm, DG., Faigenbaum, AD., Falk, B. & Klentrou, P. (2008). Canadian Society for Exercise Physiology position paper: Resistance training in children and adolescents. Applied Physiology, Nutrition & Metabolism, 33, 547.

Christou, M., Sotiropoulos, K., Smilos, I. & Tokmakidis, SP. (2007). The Effect of Resistance Training on the Development of Physical Capacities during the Developmental Age. Inquiries in Sport & Physical Education, 5, 41.

http://rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

Relaterade produkter

  • PURE CREATINE fitnessup

    PURE CREATINE

    Marknadens mest effektiva kosttillskott för dig som vill...

    149 kr Köp
  • PURE BURN fitnessup

    PURE BURN

    Kosttillskottet för dig som vill skala bort det...

    249 kr Köp

2 Comments

  1. roger marberg

    20 november 2011 at 20:01

    Du tappade bort en 5:a i antal repetitioner repetitioner.

    Saxat från studien ”… with 1 or 2 sets of 8–15 repetitions with a light to moderate load…”

    Mvh
    Roger

  2. Åke Åkesson

    1 december 2011 at 14:09

    Tack, precis vad jag letade efter.
    Mvh
    Åke Åkesson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annons