Annons
Annons

Utfall bakåt med stång fram

Muskelgrupper och syfte

Utfall bakåt med stång fram är en mycket bra övning som passar alla. Har du svårt att hålla balansen vid vanliga utfall, så är detta en lättare variant. Utfall bakåt tränar främst sätesmuskeln, men också framsida lår och passar alla från de som är nybörjare till de som är erfarna. Benövningen  kan utföras med vikt eller endast med kroppsvikten som tyngd.

Utförande Utfall bakåt med stång fram

Ställ dig med fötterna lite smalare än axelbrett. Rak i ryggen och blicken framåt. Skivstången vilandes på framsidan av axlarna och greppet lite bredare än axelbrett. Armbågarna pekar rakt framåt.

Ta ett kliv bakåt och sjunk ner tills bakre knät nuddar golvet. Håll överkroppen upprätt och blicken framåt. Tryck armbågarna uppåt i bottenläget. Tyngdpunkten på främre foten skall vara mitt på foten eller lite bak mot hälen. Från bottenpositionen trycker du ifrån med bakre benet och kommer tillbaka upp till utgångsläget.

Tips

Hållningen är viktig, överkroppen ska vara upprätt. Fokusera på bra balans. Spänn gärna magen och rumpan under rörelsen om du behöver mer stabilitet. Låt inte knäna falla inåt eller utåt på något av benen i botten av rörelsen eller armbågarna falla neråt. Knäna och fötterna ska alltså hela tiden peka framåt i den främre foten.

Muskelkarta

Utfall bakåt med stång fram muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons