Annons
Annons

T-bar rodd

Muskelgrupper och syfte

T-bar rodd, eller rodd i t-stång, är en bra övning, som dock är väldigt tekniskt krävande. Den kräver bl.a. viss rörlighet i baksida lår för att ens kunna hålla ryggen rak i övningspositionen. Det är ingen övning vi rekommenderar för dem med begränsad erfarenhet av styrketräning. Ryggövningen tränar den breda ryggmuskeln, kappmuskeln, deltamuskeln, samt isometrisk styrka för den raka ryggmuskeln.

Utförande T-bar rodd

Välj en lämplig vikt för övningen, se till att vara ordentligt uppvärmd innan du utför övningen.

Spänn magen och ha en rak rygg. Böj knäna något och luta dig lite framåt. Dra stången mot bröstet, för samman skulderbladen och dra fram ditt bröst. Sänk sedan ner stången tills dina armar är utsträckta. Dra därefter upp vikten till  Upprepa sedan övningen.

Tips

Övningen är krävande och det är väldigt viktigt att den utförs rätt. Se till att någon hjälper dig om du är ny till övningen.

Runda aldrig ryggen och håll den rak under hela ryggövningen. För att träna rörligheten i baksida lår, kolla in våra rörlighetsövningar i övningsbanken.

Utförande och muskelkarta

t-bar rodd/rodd i t-stång utförande                t-bar rodd/rodd i t-stång muskelkarta

Annons