Annons
Annons

Statiska situps

Muskelkarta och syfte

Statiska situps är en statisk form av de traditionella situpsen. Den statiska situpen är en form av s.k. isometrisk träning. Man använder sig här ofta av mycket tyngre vikter än vanligt och målet är att involvera ett maximalt antal muskelfibrer i övningen, såsom i en statisk situp.

Utförande Statiska situps

Lägg dig på rygg med benen böjda 90 grader och fotsulorna i golvet. Armarna längs sidorna. Du är nu i startpositionen för statiska situps.

Tryck ner ländryggen i golvet, andas in i magen och spänn magmusklerna. Dra dig upp tills överkroppen är vinklad 45 grader mot golvet och håll positionen. Armarna pekar rakt framåt utanför benen.

Tips

Sträva efter att hålla överkroppen så rak som möjligt. Krummar eller svankar du, kommer du också att få sämre övningsresultat. Spänn bålen och brösta upp för att lättare hålla hållningen under övningens gång. Övningen får inte kännas i ryggen, vilket ofta betyder att magmusklerna är för trötta eller för svaga.

För att göra övningen tyngre, kan du hålla en viktskiva över bröstet. En annan variant är att köra dina statiska situps i en V-formation. Du lyfter alltså benen så att de står rakt upp och lyfter upp överkroppen (med rak rygg) till en 45 graders vinkel.

Muskelkarta

statiska situps muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons