Annons
Annons

Se övningsvideo för squat to stand med rotation här

Squat to stand med rotation och armsträckning

Muskelgrupper och syfte

Squat to stand med rotation tar övningen squat to stand ett steg längre rörlighetsmässigt. Du utför i princip samma övning, bara att du pausar i bottenläget. I bottenlägget släpper du ena foten, roterar åt motsatt sida och sträcker ut armen mot taket. Därefter upprepar du samma rörelse åt andra hållet innan du tar tag i båda fötterna och reser dig till sträckta ben.

Utöver rörlighet i ländryggen, jobbar denna övningen med rörlighet i höft och bröstrygg. Är du stel i höften eller i övre ryggen, är detta definitivt en rörlighetsövning som vi rekommenderar. Inkludera den i din uppvärmning för att bättra på dina lyft, pressar och övningar som involverar höften.

Utförande Squat to stand med rotation och armsträckning

Ställ dig i startpositionen för knäböj, det vill säga med fötterna lite bredare än höftbrett och lätt roterade utåt.

Sätt dig bakåt och ner ”mellan fötterna” och placera armbågarna mot insidan av knäna. Tryck handflatorna mot varandra så knäna trycks ut. ”Brösta upp” och känn att det sträcker lite i ländryggen. Släpp därefter taget med händerna, greppa ena fotens tår med ena armen och rotera utåt och uppåt med den andra. Följ efter med blicken. Håll en sekund i ytterläget och byt sedan sida. Sist av allt sätter du båda händerna i golvet och rätar på benen så långt du kan innan du sätter dig ner och börjar om.

Tips

Tänk på hållningen hela tiden. Tyngden mitt på foten eller lite bak mot hälen.

Annons

Muskelkarta

squat to stand med rotation

Alternativa övningar

Annons