Annons
Annons

Sidoutfall med skivstång

Muskelgrupper och syfte

Sidoutfall med skivstång är en variation av utfall, en övning som vi ofta utför i vardagen också. Det är en grym övning för sätesmuskeln och dessutom riktigt effektiv för insida lår. Övningen jobbar även med rörligheten i höften, ljumsken och stabilitet i knäna.

Att jobba med utfall, utöver fram och tillbaka, är att rekommendera för att hålla sig skadefri i vardagen.

Utförande Sidoutfall med skivstång

Ställ dig brett isär med skivstången på axlarna. Fötterna pekar framåt och du ska ha en ”stolt hållning” med bröstet uppåt, genom hela övningen. Tyngdpunkten ska ligga mitt på foten på stödjebenet.

Kliv rakt åt sidan, böj därefter benet och sträck ut det andra. Jobba från sida till sida genom att trycka kroppen upp och ner till mitten med hjälp av benen. Upprepa.

Du kan köra en sida i taget eller alternera sidor.

Tips

Kom ihåg att stå bredbent när du gör denna övningen. Du kan också börja utan några sorters redskap. Vi rekommenderar detta, då du i lugn och ro kan få in rörelsebanan innan du tillämpar redskap. Vad gäller redskap kan sidoutfall utföras med alltifrån skivstång, som här, till kettlebells, hantlar och viktskivor.

Alternera med vanliga utfall, utfallssteg, och utfall bakåt, för att få in alla dimensioner av utfallsträning som kan komma att gynna dig i vardagen.

Utförande och muskelkarta

Sidoutfall med skivstång utförande                        Sidoutfall med skivstång muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons