Annons
Annons

Se övningsvideo för ryggresningar med klapp här

Ryggresningar med klapp

Muskelgrupper och syfte

Ryggresningar är en traditionell övning som tränar hela ryggen, med fokus på nedre rygg. Idag finns även många variationer av övningen, såsom på bänk, med vikter eller roterande ryggresningar. Kär övning kommer med många variationer. Just denna artikel handlar om ryggresningar i par som utförs med klapp.

Under övningsrörelsen får även en lättare träning i sätesmuskeln och bakre lår, då du måste spänna dessa lätt för att bibehålla stabiliteten under övningens gång.

Utförande Ryggresningar

Lägg er raklånga på mage med huvudena mot varandra med ca en halvmeters avstånd. Händerna mot tinningarna.

Även vid ryggresningar i par måste ni spänna magen, dra bak och ner skulderbladen och hålla händerna vid tinningen. Blickarna snett nedåt i golvet för att hålla nacken rak. Spänn era rumpor och övre ben för att stabilisera era kroppar.

Dra upp överkroppen från golvet med ryggmusklerna utan att fötterna eller benen lämnar golvet. Försök att inte heller rycka med armarna, utan fokusera på att utföra era rygglyft med just ryggmusklerna. I toppläget pausar ni och klappar motsatt handflata mot varandra innan ni kontrollerat sänker ner igen. Tänk på att ni ska alternera höger och vänster vid lyft. En gång lyfter ni åt höger, en gång lyfter ni åt vänster osv., men alltid åt motsatt håll. Behåll bålstabiliteten och fokusera på att inte gunga åt höger och vänster med något annat än överkroppen. Håll armarna stabiliserade och rör dem inte under övningens gång förutom när ni utför klappen.

Tips

Blicken snett ned i golvet, inte framåt.

 

Annons

Muskelkarta

ryggresningar med klapp ryggresningar i par muskelkarta

Alternativa övningar

Annons