Butik
Övningar
Program
Recept
TV
Forum

Ryggövningar

Ryggens sammantagna muskulatur är ganska komplex. För att få en muskulösare rygg har vi samlat en rad ryggövningar som tränar hela ryggen samt fokuserar på det övre, mittersta samt nedre ryggpartiet.

Övergripande övningar

marklyft teknik utförande övning
MarklyftTeknik och utförande
Drag till bröstet teknik utförande övning
Drag till bröstetTeknik och utförande
hängryck teknik utförande övning
HängryckTeknik och utförande

Övre rygg

latsdrag teknik utförande övning
LatsdragTeknik och utförande
chins teknik utförande övning
ChinsTeknik och utförande
t bar rodd teknik utförande övning
T-bar roddTeknik och utförande
enhands hantelrodd teknik utförande övning
Enhands hantelroddTeknik och utförande
shurgs styrkeövning
ShrugsTeknik och utförande
omvända hantelflyes för baksida axlar teknik utförande övning
Omvända hantelflyesTeknik och utförande
skivstångsrodd teknik utförande övning
SkivstångsroddTeknik och utförande
skivstångs pullover teknik utförande övning
SkivstångspulloverTeknik och utförande

Mitten rygg

sittande kabelrodd teknik utförande övning
Sittande kabelroddTeknik och utförande
Hög rodd i kabelmaskin teknik utförande övning
Hög rodd i kabelmaskinTeknik och utförande
skivstångsrodd teknik utförande övning
SkivstångsroddTeknik och utförande
ringrodd teknik utförande övning
RingroddTeknik och utförande

Nedre rygg

hypersträck hyperextensions teknik utförande övning
HypersträckTeknik och utförande
good mornings teknik utförande övning
Good morningsTeknik och utförande
djupa marklyft teknik utförande övning
Djupa marklyftTeknik och utförande
sumomarklyft teknik utförande övning
SumomarklyftTeknik och utförande
Ryggresningar teknik utförande övning
RyggresningarTeknik och utförande

Ryggövningar

Ett varierat och mångsidigt träningsprogram för ryggen i kombination med god teknik kan leda till en starkare och friskare rygg. Med en mer vältränad rygg får du bättre hållning och rörlighet samt reducerar skaderisken inom andra styrketräningsövningar.

Har du ett stillasittande arbete är det viktigt att styrketräna ryggen. Smärta och värk i ryggen kan motverkas med ryggövningar och ökar du muskelmassan i ryggen blir belastningen inte heller lika stor på ditt skelett. Magmusklerna och ryggmusklerna bidrar tillsammans till en perfekt hållning och rak rygg. När du genomför diverse ryggövningar ska du alltid spänna magen för bästa resultat och kontroll.

Sittande rodd, marklyft och chins är exempel på effektiva ryggövningar. I denna kategori presenterar vi många bra ryggövningar som du kan testa på gymmet. Vi ger dig en större förståelse för många olika former av ryggövningar och tar du del av beskrivningarna och bilderna kan du förbättra din teknik. Allt eftersom övningarna ger utdelning kan du öka belastningen samt antalet repetitioner.

Skulle du känna dig osäker på hur du genomför en speciell ryggövning på rätt sätt, bör du fråga någon mer erfaren tyngdlyftare eller en instruktör att demonstrera övningen. Ofullständig teknik kan leda till skador som hämmar dig i din styrketräning. Glöm inte att värma upp ordentligt samt stretcha och vila efter utfört ryggpass.

Relaterade produkter

  • PURE RECOVERY JORDGUBB fitnessup

    PURE RECOVERY

    Optimera återhämtningen för bättre träningsresultat! PURE RECOVERY innehåller...

    159 kr Köp
  • PURE VITAMIN fitnessup

    PURE ZMA

    Optimera sömn och prestation med ZMA, en kombination...

    198 kr Köp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Annons