Annons
Annons

Ryggliggande benlyft

Muskelgrupper och syfte

Ryggliggande benlyft är en effektiv form av kroppsövning som både tränar de raka magmusklerna, benen, bålen och till viss del även ryggmusklerna. Kroppsövningen är smidig och enkel, vilket gör den till ett perfekt val vid hemmaträning.

Utförande Ryggliggande benlyft

Lägg dig på rygg med raka ben och armarna tryckta mot marken längst med sidorna. Tryck ländryggen mot marken. Du är nu i startpositionen för ryggliggande benlyft.

Lyft benen utan att ländryggen släpper från golvet tills de pekar rakt upp mot taket, då lyfter du rumpa och så mycket av överkroppen du kan och trycker fötterna mot taket. Vänd kontrollerat och sänk först ner överkropp och rumpa, sedan benen mot marken igen utan att ländryggen släpper från golvet. Tänk som att du ska rulla kota för kota både uppåt och neråt.

Tips

Se till att ländryggen inte släpper från golvet när du lyfter benen. Vill du göra övningen tyngre när du lyfter rumpan så trycker du benen snett bort från kroppen istället för upp över huvudet. Lägg inte händerna under rumpan, då det underlättar övningen, utan behåll dem istället utmed sidorna.

Fokusera på att utföra övningen kontrollerat och hetsa inte. Tekniken först och öka frekvensen sen.

Muskelkarta

ryggliggande benlyft muskelkarta

Annons

Alternativa övningar

Annons