Annons
Annons

Se övningsvideo för rollerblades med stavar här

Rollerblades med stavar

Muskelgrupper och syfte

Rollerblades med stavar är ett roligt alternativ till den traditionella konditionsträningen när vädret tillåter. Det är en sorts träning som är underskattad och fler som uppskattar konditionsträning, bör testa just den här träningsformen för lite variation. Kom ihåg att kroppen vänjer sig vid träningsformer som du kör ofta. Chockar du den, med till exempel, ett pass rollerblades när du istället brukar köra backträning så kan du få grymma resultat.

Ta på dig ett par rollerblades, ta ett par stavar och kör igång.

Utöver att få konditionsträning, tränar du även överkroppen tack vare stavarna.

Utförande Rollerblades med stavar

Här arbetar du med rollerblades och stavar för rullskidåkning för att få med hela kroppen i träningen.

Tips

Träningsformen kräver en del teknik för dig som är ovan för att tima skridskorörelsen med stavtaget. Om du är nybörjare på rollerblades kan du börja utan stavarna, då även det tränar din kondition. Kör några veckor tills du känner dig bekväm på rollerbladsen och tillsätt därefter stavarna med tiden. Det är en rolig utmaning och en spännande träningsform.

Förslag på träningsupplägg

Medel till långdistanspass, 30-120 minuter. 5-10 Medellånga intervaller på 4 minuters tuff åkning varvat med 4 minuters lätt åkning/rullning.

Annons

Alternativa övningar

Annons