Annons
Annons

Pushdowns

Muskelgrupper och syfte

Pushdowns är en isolationsövning som främst tränar triceps. Du kommer att få lite bålstyrka och underarmsstyrka på köpet, men syftet här är att träna triceps.

Triceps utgör 2/3 av armmuskeln och därför bör du träna muskeln genomgående och ordentligt för att bygga större och starkare armar. Det är även triceps som oftast skapar intrycket av en välbyggd arm. Börja köra armövningar för triceps idag!

Utförande Pushdowns

Välj en lämplig vikt och en stång av kortare modell alternativt ett rep som du kopplar på kabelmaskinen.

Ta tag i stången med ett överhandsgrepp axelbrett. Pressa stången eller repet ner så långt som möjligt. Armbågarna ska vara låsta längst med kroppen under hela rörelsen. Det är alltså bara underarmarna som ska röra sig. Låt sedan stången långsamt och kontrollerat gå tillbaka till utgångsposition. Upprepa övningen till önskat antal reps.

Tips

För maximal stimulans av triceps ska armbågarna vara i låst position. Se till att de inte stretar ut från kroppen utan hålls längst med kroppen under hela övningens gång. Det är enbart underarmen som ska ingå i övningens rörelsebana. Håll handlederna raka under övningens gång. Släpp inte stången fritt när du ska tillbaka till utgångsposition, håll emot och släpp ner kontrollerat för bästa resultat. Tänk också på att ha bålen aktiverad under din pushdown för att hålla korrekt hållning under tricepsövningen.

Utförande och muskelkarta

pushdowns                    

Annons