Annons
Annons

PREACHER CURL

Preacher curl är armövningen som är bättre för att bygga din biceps än en vanlig curl. Om du låter armbågen lyfta eller sänkas under curlen, kommer du att aktivera din axel och rygg för att hjälpa dig lyfta vikten. Du tar på så sätt ansträngningen från din biceps.

Genom att stabilisera armbågen mot en preacher bänk, försäkrar du dig om att det är bicepsen som får jobba! Du kan även välja att köra dina preacher curls på en lutande bänk om du inte har tillgång till just en preacher bänk.

Förberedande

Bänken som används vid en preacher curl isolerar muskeln ordentligt. Lägg på vikter på en z-stång eller rak skivstång. Sätt dig ner på bänken som är avsedd för denna övning. Justera sätet så det passar dig och lägg sedan armarna längs skyddet med handflatorna uppåt och skivstången i händerna.

Utförande

Lyft upp underarmarna så långt det går med underarmarna fixerade vid skyddet. Gå sedan tillbaka till utgångspositionen och upprepa rörelsen.

Kom ihåg

Använd ett kontrollerat tempo på vägen upp och håll emot på vägen ned. Genom att rycka på uppvägen eller släppa efter på nervägen tappar du kontakten med muskeln.

Utförande och muskelkarta

biceps preacher curl

Annons