Annons
Annons

Preacher curl

Muskelgrupper och syfte

Preacher curl är armövningen som är bättre för att bygga din biceps mer än en vanlig curl. Om du låter armbågen lyfta eller sänkas under curlen, kommer du att aktivera din axel och rygg för att hjälpa dig lyfta vikten. Du tar på så sätt ansträngningen från din biceps.

Genom att stabilisera armbågen mot en preacher bänk, försäkrar du dig om att det är bicepsen som får jobba! Du kan även välja att köra dina preacher curls på en lutande bänk om du inte har tillgång till just en preacher bänk.

Vidare tränar preacher curls också dina underarmar. Vill du fokusera mer på den muskelgrupperna, kan du ta ett pronerat grepp om stången med handflatorna nedåt.

Utförande Preacher curl

Bänken som används vid en preacher curl isolerar muskeln ordentligt. Lägg på vikter på en z-stång eller rak skivstång. Sätt dig ner på bänken som är avsedd för denna övning. Justera sätet så det passar dig och lägg sedan armarna över bänken, längs skyddet med handflatorna uppåt och skivstången i händerna med ett axelbrett grepp. Bröstet bör nudda andra sidan av bänken för optimal isolering.

Lyft upp underarmarna så långt det går med överarmarna fixerade vid skyddet. Spänn till biceps i toppläget och stanna där med fullt böjda armar i ca 0,5 sekunder. Gå sedan tillbaka till utgångspositionen kontrollerat och långsamt och upprepa rörelsen.

Tips

Använd ett kontrollerat tempo på vägen upp och håll emot på vägen ned. Genom att rycka på uppvägen eller släppa efter på nervägen tappar du kontakten med muskeln och får på så sätt sämre resultat. Sätt tekniken först – öka vikterna sen!

Utförande och muskelkarta

Preacher curl biceps preacher curl

Annons