Annons
Annons

Pec-Deck

Muskelgrupp och syfte

Pec Deck är en bra isolationsövning som aktiverar stora delar av din bröstmuskel samt främre delen av axel. Övningen är enkel att utföra  eftersom den utförs i en maskin men det är väldigt viktigt att den utförs på rätt sätt. Det finns en stor skaderisk för axel som under övningen utsätts för stor påfrestning samt att den ligger i ett onaturligt läge där den är väldigt svag. Pec Deck maskiner har antingen kuddar eller handtag.

Utförande

Sätt dig i maskinen och ställ in rätt höjd på stolen. För att bearbeta mitten av muskeln så bör stolens höjd regleras så att armarna är parallella med golvet. Luta ryggen bakåt mot ryggstödet under hela övningen, lutar du dig  framåt så kommer axeln att utsättas för ytterligare påfrestning vilket man bör undvika.
Pec Deck maskiner har antingen kuddar eller hangtag som skall pressas mot varandra. Är det en maskin med kuddar så skall underarmen ligga mot kudden och armen skall ha 90 graders vinkel, sedan utförs övningen genom att armbågarna pressas mot varandra.  Har maskinen istället handtag så utförs övningen genom att händerna pressas tills de når varandra. Greppa handtagen med något böjda armbågar som du sedan håller låsta genom hela övningen. Håll ner axlarna och trycka sedan långsamt ihop handtagen samtidigt som du andas ut. Gå långsamt tillbaka. Du bör inte gå längre tillbaka än nödvändigt, ungefär parallellt med ryggen, då detta påfrestar dina axlar.

Tips

Genom att reglera höjden på stolen så kan du bearbeta olika delar av bröstet. En låg stol gör att armarna lutar något uppåt och då bearbetas övre delen av bröstet mer.
Var som sagt försiktig med denna övning. Att pressa axeln för mycket kan i värsta fall leda till att den hoppar ur led eller skadas på annat sätt. Vid obehag i axeln så kan du testa Cable Crossovers eller Liggande Flyes istället.

Muskelkarta

Annons

Alternativa övningar:

Annons