Annons
Annons

Se övningsvideo för lutande hantelpress här

Lutande hantelpress

Muskelgrupper och syfte

Lutande hantelpress aktiverar de övre bröstmusklerna främst, men även de nedre. Du kommer att se skillnad i bröstmuskulaturens volym och styrka. Utöver bröstmusklerna, får även framsida axlar och triceps sig en god omgång. Vet du inte om du föredrar militärpress eller bänkpress? I lutande hantelpress kan du gynnas av bådas fördelar. Ytterligare positiva effekter av lutande hantelpress, är att du tränar rörlighet i både axlar och skuldror.

Lutande hantelpress passar sig bäst när du ska pumpträna. Du håller emot länge i den excentriska fasen med minsta möjliga vila i toppläge. Du skapar alltså en stor metabol stress och hindrar blodflödet muskeln, vilket gynnar muskeltillväxten i bröstmusklerna.

Utförande Lutande hantelpress

Ställ in bänken på en ungefär 30 graders lutning. Välj 2 hantlar som passar din styrkegrad och som du kan hantera kontrollerat. Håll dem med ut Låt fötterna ligga stabilt längs golvet.

Pressa hantlarna uppåt med armbågarna längs sidorna och skulderbladen tillbakadragna tills du sträckt ut armarna helt. Låt sedan hantlarna falla tillbaka i en kontrollerad rörelse så att du stretchar ut bröstet innan du upprepar rörelsemönstret igen.

Tips

I den lutande hantelpressen är det otroligt viktigt med rätt övningsutförande. Du bör därför välja vikter som du kan hantera för att utföra rörelsen till fullo och fuska inte. Utför du inte rörelsen enligt instruktioner, kommer du till slut att träna fel muskler eller, potentiellt, stressa dig fram till en skada. Utför du övningen rätt och kontrollerat är det minimal riska för detta.

Tänk på att hålla skuldrorna tillbakadragna och något nedåt under hela övningsrörelsen. Lyfter du för tungt är det lätt att du jobbar med axlarna istället för brösten. Handlederna kan du hålla lite bakåtlutade, alltså dorsalflekterade.

Lutar du bänken för långt blir det återigen en axelövning, därför rekommenderar vi ca 30 grader eller mindre.

Annons

Utförande och muskelkarta

lutande hantelpress utförande              lutande hantelpress muskelkarta

Alternativa övningar

Annons